10 maj 2007

dgmpk: att välja vem man vill

Dgmpk = De Gröna i Malmö På Kongress. Mp Malmös och mina åsikter inför kongressen 17-20 maj.

Motion 3.2 Regler om valbarhet
Rasmus Ling, en av mina favoritideologer, har skrivit en förträfflig motion med en fin att-sats, att "partierna fritt ska kunna nominera de personer de vill på sina listor". Kan låta självklart, men idag styr staten vilka som ska kunna väljas in i parlamenten. Till exempel måste man vara över 18 och svensk medborgare (riksdagsval) och vara skriven i den kommun man kandiderar.

Det här tycker både Rasmus, jag och Mp Malmö är förlegat. Om Moderaterna i Burlöv har en klok 16-åring som skulle göra ett bra jobb i kommunfullmäktige har inte staten med det att göra. Om jag är skriven hos mina föräldrar, men studerar i Linköping är det orimligt att jag inte kan ställa upp i valet. Och så vidare...

Vi litar på att partierna själva kan göra bedömningen av vilka personer som är lämpliga att ha på listan. Sen får väljarna rösta på det parti - och den person - som de tycker verkar vettigast.

(Vi vill även förbjuda pälsimport, byta namn, införa ett federalistiskt Sverige och slopa köttsubventioner).

Andra bloggar om demokrati, parlamentarism.

4 kommentarer:

  1. En intressant detalj med resonemanget ovan:

    Du ska enligt lag vara skriven på den plats där du har din huvudsakliga dygnsvila (undantag finns för typ riksdagsledamöter). Det betyder att om du sover fler nätter i Linköping än hos dina föräldrar begår du lagbrott om du är skriven hos dina föräldrar.

    Tanken är ju att man ska vara skriven där man bor. Alltså borde du få kandidera i Linköping om du bor där.

    SvaraRadera
  2. Inte om det är pendlingsavstånd.

    SvaraRadera
  3. Jaja, det kanske var ett dåligt exempel... Jag tror poängen gick fram.

    Såhär: Jag tillbringar en del tid i min gamla hemkommun och både jag, mitt parti och mina väljare känner att jag kan representera dom i kommunfullmäktige utan att vara skriven i staden... Det går inte idag.

    SvaraRadera
  4. sant, där håller jag med dig, borde gå.

    SvaraRadera