9 maj 2007

dgmpk: päls är inte hett

Dgmpk = De Gröna i Malmö På Kongress. Mp Malmös och mina åsikter inför kongressen 17-20 maj.

Motion 2.12 Importförbud av päls / 2.8 Respektera djuren (bordlagda från 2006 och 2004)
Två viktiga djurrättsmotioner är bordlagda från tidigare kongresser. Mp Malmö kommer att återyrka vissa delar av dem och bland annat jobba för ett importförbud av päls från pälsdjur (som dödats enbart för pälsens skull). Vi vill dessutom förbjuda hundkapplöpningar och vissa jaktformer, som klappjakt.

Det finns en intern diskussion i Miljöpartiet huruvida vi ska företräda en djurrätts- respektive en djurskyddslinje. Personligen tror jag väl på en kompromiss, men några områden där vi bör vara kompromisslösa är plågandet och dödandet av djur för estetiska och kosmetiska ändamål. Päls är inte hett.

Förhoppningsvis blir det ingen spännande match på kongressen.

(Vi vill även byta namn, införa ett federalistiskt Sverige och slopa köttsubventioner).

Andra bloggar om päls, djurrätt.

10 kommentarer:

  1. Som uppvuxen i en familj som dedikerat sina liv åt hundsport blir jag nyfiken på hur ni diskuterar. Varför förbjuda hundkapp och vill ni dessutom förbjuda annan hundsport? Draghund? Agility? Bruksprov?

    SvaraRadera
  2. "Hundkapplöpningar" står det i förslaget. Draghundstävlingar borde därför ingå, men agility som inte är kapplöpning (jag har för mig att båda formerna finns?) borde vara okej. Bruksprov vet jag inte vad det är.

    SvaraRadera
  3. Kommersiell hundkapplöpningar (som Greyhound racing)( innebär ett stort riskmoment för hundarna. Stora pengar vs. djurens välbefinnande kan bli en ojämn match.

    Min principiella inställning är att man inte ska utnyttja djur i vinstdrivande syfte, just för att det försvårar djurskyddet.

    (Att öva och springa för att hunden tycker att det är kul är förstås en annan sak)

    SvaraRadera
  4. "Stora pengar" tror jag att du får leta länge efter i svensk hundsport. Seriösa hundägare som tar väl hand om sina djur och hundar som älskar att springa kommer du däremot inte att ha några som helst problem att hitta.

    Du är välkommen på studiebesök hemma hos familjen Westerlund och deras hundar. Om du såg hur de mös tillsammans vid järnspisen och med vilken glädje både hund och ägare tränar och tävlar, har jag uppriktigt sagt mycket svårt att tänka mig att du skulle tycka att ett förbud var vettigt.

    Jag tänker mig att det måste vara möjligt att upprätthålla djurskyddet utan svepande förbud. Att någonting misstänkliggörs med hänvisning till att någon skulle kunna tjäna pengar på det känns lite mossigt.

    SvaraRadera
  5. Som sagt, hundar får gärna springa hur mycket de vill och under vilka former de vill, men jag har svårt att se behovet av att deras hussar och mattar ska tjäna pengar på springandet. Det är alltså den kommersiella verksamheten Mp Malmö är ute efter, inte springandet i sig.

    Att mysa vid järnspisen vill vi inte heller förbjuda. :)

    (Vi har även en att-sats om att stärka djurskyddet vid hundkapplöpningar, om den första att-satsen inte går igenom.)

    SvaraRadera
  6. "Det är alltså den kommersiella verksamheten Mp Malmö är ute efter"

    Ja, bevare mig väl för kommersiell verksamhet...

    Om någon skulle råka tjäna pengar på att göra något som både denne och dennes hund tycker om och mår bra av, är väl det bara bra? Det utesluter inte att djurskyddet kan stärkas utan förbud, så jag tycker att ni ska gå direkt på den andra att-satsen.

    Att hindra alla för att någon missköter sig och att göra detta genom att peka på "det kommersiella" är för mig kollektivism och marknadsfobi. Precis sådant som du ska trolla bort för att locka mig...

    SvaraRadera
  7. Jag började skriva ett svar och jämföra hundkapplöpningar med barnarbete, men sen kom jag på att vi ju har massor av barnarbete i Sverige och att jag inte är motståndare till det heller. Så länge det finns tydliga och bra regler kring det.

    Så... Ja, du har nog övertygat mig om att föredra den andra att-satsen.

    SvaraRadera
  8. Nawe.. raring! Den andra att-satsen räcker ju faktiskt. Djurskydd är bra, alltid. Djurplågeri är dåligt oavsett om det är kommersiellt eller ej.

    Vi ses på lördag <3

    SvaraRadera
  9. Vi har väl inte sagt huruvida kommersiell kapplöpning är dålig?? Det var ju tävlandet det stod om.

    SvaraRadera
  10. Men visst, de sammanfaller ofta. Men inte alltid.

    SvaraRadera