11 maj 2007

dgmpk: inför en samlevnadsbalk. kanske.

Dgmpk = De Gröna i Malmö På Kongress. Mp Malmös och mina åsikter inför kongressen 17-20 maj.

Motion 8.3 Inför samlevnadsbalk
Ett enigt riksårsmöte för Grön Ungdom tog tidigare i år ställning till att en köns- och antalsneutral äktenskapsbalk ska ersätta dagens lagtexter som som partnerskapslagen och äktenskapsbalken för att sekularisera och jämställa juridisk samlavnad, oavsett om man har en olik- eller samkönad, flersam eller monogam, sexuell eller asexuell relation.

Mp Malmö är lite mer tveksamma och tycker att motionen är lite diffus och vill istället att partistyrelsen ska komma med ett förslag på hur en sådan samlevnadsbalk skulle kunna se ut och återkomma nästa kongress. (Vilket gör att jag ännu mer vill sitta i partistyrelsen nästa år och ta fram det förslaget).

(Vi vill även slopa regleringen av valbarhet, förbjuda pälsimport, byta namn, införa ett federalistiskt Sverige och slopa köttsubventioner).

Andra bloggar om queer, samlevnadsbalk.

3 kommentarer:

  1. alltså om inte ens förslaget att PS ska utreda frågan går igenom kommer jag bli riktigt ledsen.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker ärligt talat att det inte behövs nåt beslut om att partistyrelsen tar fram ett förslag, låt i stället RG jobba med det. De som lär arbeta fram det slutliga förslaget lär vara departementspersonal i alla fall. Andemeningen i motionen är tillräckligt tydlig.

    SvaraRadera
  3. Klart att jag kommer lobba för att folk ska rösta bifall motionen, men på medlemsmötet var den mesta kritiken att man inte riktigt vet vad man tar ställning till och mer kött på benen efterlystes.

    SvaraRadera