29 december 2009

årskrönika 6/10: årets engagemang

Jag märker att det blir mindre och mindre ideella engagemang i takt med att jag försöker lägga mer tid på att finna livskvalitet och det är ju något positivt. Men några projekt är det klart att man tar på sig varje år. I år är jag nog egentligen mest stolt (och imponerad) av att jag tog på mig att skriva klart MP:s lika rätt-proposition till kongressen, men det var mer en eftersläpande uppgift från ett äldre uppdrag.

Styrelseledamot Stockholm Pride (omvald i mars): Mitt femte år i organisationen, mitt andra i styrelsen. I år satt jag i presidiet och i styrgruppen, vilket innebär många möten. Jag är väldigt stolt över Stockholm Pride 2009, speciellt det normkritiska temat, frontat (förutom av Claes och Anna) av våra invigningstalare Sandra och Magnus samt den kampanj som vi lanserade, med filmen som min favorit.

Zaida Cataláns personvalskampanj (fram till juni): Jag nominerade Zaida Catalán till EU-parlamentslistan då jag gärna hade sett att partiet frontade kampanjen med en ung, urban, feminist. Nu blev Zaida femma på listan och en personvalskampanj utan resurser tog fart. Då får man ju också kavla upp armarna och hjälpa till. Knapptryckning, sociala medier och minglande blev metoder vilket räckte till - om inte en plats i parlamentet - så många nya röster till MP.

Valberedare Grön Ungdom Region Sthlm (fram till mars): Mitt första uppdrag inom den gröna rörelsen var faktiskt valberedare i Grön Ungdom Stockholm. Ödets ironi att det också är det senaste. Det var ett trevligt sätt att träffa unga människor som precis börjat elda sitt engagemang och få leta nya förmågor till det viktiga uppdraget att ta hand om de unga gröna 08:orna.

I backspegeln: 2008, 2007, 2006, 2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar