21 juli 2008

MUF på rätt väg...

2006 bloggade jag på temat "ungdomsförbund jag inte förstår" och MUF kröntes till det jag förstod allra minst (tätt följda av Ung Vänster).

Men Moderata Ungdomsförbundet går onekligen igenom en intressant process. Jag försöker hålla koll på ungdomsförbundens utspel och kampanjer. Och MUF går just nu från gapig tonårstrotsig SkötDigSjälv-retorik till en modern, frihetlig ung verklighetsförankrad politik i en hel del frågor. Dessutom har de fått humor.

I rapporten Den gode, den onde, den fule går de igenom problematiken i svensk flyktingmottagande och kommer med bra förslag på lösningar: som att dela Migrationsverket i en mottagande och en processinriktad myndighet samt att ge varje asylsökande en fast kontaktperson genom alla delar av processen. Dessutom ett batteri av förslag för att möjliggöra arbete för asylsökande.

Det känns overkligt att samma partifamilj just nu faktiskt ansvarar för svensk asylpolitik. Jag antar att det handlar om att människor som den här mannen fostrades i gamla MUF?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar