30 december 2009

årskrönika 9/10: årets bok

Om jag ska vara ärlig så har jag läst väldigt få böcker 2009 och håller tummarna att vi får en bebis som sover mycket så man kanske kan bli bättre på det 2010. Lycka till...

Vägen till Köpenhamn (Rikard Warlenius): Inför COP15 läste jag förstås på lite allt möjligt, men få texter gav en så klar översyn över de olika aktörerna inom internationell klimatpolitik. Utan att det blev tråkigt! Jag tipsade både aktivister och journalister om att läsa Warlenius bok inför den viktigaste veckan dittills i klimatpolitiken.

Hemliga pappan (Andreas Ekström): Hemliga pappan började blogga om den kärleksupplevelse som hans möte med sin dotter innebar och har konsekvent utelämnat allt som känts jobbigt och svårt. Ren babylycka rakt igenom, precis vad man vill väga upp med efter ett antal böcker om problem.

I huvudet på en mamma (Hanne Kjöller): Tävlande nummer två i årets babyförberedande bok handlar om just problemen som kan uppstå, men framför allt om lösningarna. Som oftast innebär att inte aktivt välja att göra det svårt för sig. Jag uppskattar inte så ofta Kjöllers politiska texter, men som inspiration till föräldraskap är hon svårslagen.

I backspegeln: 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar