25 december 2008

årskrönika 1/10: årets konsert/scen

Konsertmässigt har det varit ett rätt tunt år, speciellt om man jämför med 2008. Inga musikfestivaler, ett svagt artistfält på EuroPride och dessutom ett gäng helt eller halvt missade spelningar med Stephen Simmonds, Amanda Jensen, Juanes och Emil Jensen. Men, genom att utvidga kategorin till att även innefatta teater och musikal så har vi ändå en stolt skara nominerade...

Mamma Mia (Globen, augusti): Eftersom Mamma Mia-hypen var total tog jag med brorsdöttrarna Olivia och Astrid på försenad födelsedagspresent och såg den engelska uppsättningen i Globen. Och ja, deras mamma visste att de var ute.

Beautiful thing (Boulevardteatern, augusti): Nostalgin var på topp när jag äntligen fick se den pjäs jag själv satt upp (för sex år sedan) som publik. Och ingen var besviken! Välspelat, schysst uppdaterad i 2000-tal och med samma värme som i filmen och på Hudiksvalls teater 2002. Vad varje gymnasieskola borde beställa!

Soundtrack of our lives (Berns, november): En del av behållningen av Allt Flyter var tonsättningen till Soundtracks. Därför var ju avslutningen på kvällen med en outannonserad spelning körsbäret på grädden. Slamriga gitarrer och Ebbots oslagbara stämma får vem som helst på gott humör.

Doktor Kosmos (Nalen, april): När Kosmos & co spelar finns det inga ursäkter, speciellt när man får så fint sällskap som Fredrik och Caroline. Nalen är en fantastisk konsertlokal och valfriheten var stoppad, om så bara för en kväll. Jag tror jag måste återstarta Twiggy Pops fanklubb.

I backspegeln: 2007, 2006, 2005

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar