25 december 2005

Årets konserter

Stephen Simmonds (Mondo & Polstjärnan, Stockholm)
Två Stephen-konserter blev det 2005, båda ganska likartade. Anders, ensam (det är bara Leif och Unni som gillar Stephen förutom mig), med ett par öl på en fantastisk Stephen-spelning. Publiken är blandad, men jag är oftast yngst. Det slutar med att publiken små-dansar lite med varandra. Han är bäst när han tar ut svängarna, som att blanda in Blurs "Song 2".

Lauryn Hill (Jazzfestivalen, Stockholm)
Så fick jag äntligen se människan live. Hon har stått på min wishlist sen "the miseducation" som jag lyssnade sönder i högstadiet. Och gratis var det. Och Ylva råkade vara där. Det var en magisk kväll. Precis när jag trodde toppen var nådd så drog hon igång ett fantastiskt Fugees-medley.

The Ark (Mejeriet, Lund)
Jag hade ju gett upp The Ark. Köpte in ens senaste skivan, de hade ju gått ner sig. Men så tog Anna J med mig till Mejeriet och så var jag frälst igen. Påminn mig om att alltid gå på konserter där merparten av publiken är die hard-fans kring 18. Svettigare kan ingen vara. "Calleth you, Cometh I" är bästa låten, på skiva och på scen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar