3 april 2007

kandidatur

Såhär kommer jag att presenteras i kongresshandlingarna, inför valet till partistyrelse:

Jag är uppvuxen på den norrländska landsbygden och har sedan dess bott i både små- och storstäder. Min bakgrund är inom föreningar som Rättvisemärkt, PeaceQuest och Stockholm Pride. Jag blev medlem i Miljöpartiet 2002 då jag insåg att det fanns ett parti som vågade stå för livskvalitet istället för blind ekonomisk tillväxt, ickevåld framför militär och lyckades kombinera rättvisa och frihet.

I partistyrelsen skulle jag vilja arbeta med den delen av den politiska strategin som går ut på att stärka våra kontakter med utomparlamentariska rörelser. Det är i freds-, miljö-, solidaritets- och den feministiska rörelsen som partiet har sina rötter och utan kontakt med våra rötter kommer vi inte att nå de höjder vi strävar efter. Jag vill att vi synkar vår politik med de grupper vi företräder och lär oss av deras unika sakkunskaper. Jag har varit engagerad i det arbetet både i Miljöpartiet i Malmö, där jag arbetade som valsamordnare 2006 och i Grön Ungdoms riksorganisation med stor framgång.

Mina starka sidor politiskt är jämställdhet och sexualpolitik samt demokrati- och integrationsfrågor. Jag studerar internationell migration
och etniska relationer
på Malmö högskola och driver ett soloföretag som frilansskribent och föreläsare i bland annat jämlikhets- och
mångfaldsfrågor.

Mina starka sidor organisatoriskt är min kombination av kreativitet och struktur som jag tror Miljöpartiet kan ha nytta av i planeringen inför
2009 och 2010 års valrörelser. Efter bland annat mitt arbete i Mp Malmös valrörelse har jag nya svar på gamla frågor, ett brett kontaktnät i den utomparlamentariska sfären och kunskaper inom mediehantering. Jag brukar även fungera som ett energibatteri i de grupper jag är verksam i.

Därför skulle jag vilja arbeta med tre saker i partistyrelsen:
- arbeta fram konkreta kontaktytor med viktiga folkrörelser
- delta i planeringen av kreativa valrörelser inför 2009 och 2010
- vara med och utveckla partiets politik inom lika rätt, sexualpolitik och mångfald

Mina andra uppdrag består av att jag är nämndeman i länsrätten i Skåne, ledamot i Fritidsnämnden i Malmö samt valberedare för Grön Ungdoms riksorganisation. Utanför partiet är jag pressansvarig för Stockholm Pride. Jag har gott om tid för att lägga ner min själ, tid och energi i partistyrelsearbetet och skulle se fram emot inte bara att vara aktiv på möten utan också mellan dem.

Läs gärna min blogg på andwal.blogspot.com eller mina kolumner på www.stockholmsfria.nu.

3 kommentarer:

  1. Anonym10:12

    det ar solklart att du behovs i PS. heja anders!

    SvaraRadera
  2. Anonym22:28

    Heja heja! Du är klockren!

    SvaraRadera
  3. Varför så anonyma? Det ser ju ut som att jag hypar mig själv... :)

    SvaraRadera