12 mars 2007

sitt still i båten

Kom hem och läser senaste varven om Fritidsnämnden och Aq-va-kul (skrivit tidigare och ännu tidigare) i Sydsvenskan (tidningen som är en minst lika stor del i den här följetongen som politikerna och badanläggningen).

I fredags hade vi extrainsatt möte, på borgarnas begäran, under vårt sedan tidigare inplanerade studiebesök på Aq-va-kul. M och Fp hade skrivit dagordningen, som var på tre punkter. När de punkterna behandlats ville de dessutom ta fram en akutplan (klicka på webb-TV, där skymtar jag förbi). Jag tycker att det vore väldigt märkligt om en nämnd på sittande möte tog fram en plan, utan beslutsunderlag. (Verksamhet sköts av förvaltningen, Nämnden tar övergripande ekonomiska beslut)

Så, kort historiebeskrivning:
50 år sedan: Aq-va-kul byggs. Ingen underhållsplan görs. Malmö styrs därefter av olika majoriteter, ingen tar initiativ till underhållsplaner.
Förra mandatperioden: Fritidsnämnden tar in konsulter för att kolla statusen på Aq-va-kul. Begär först extra pengar för renovering (60 miljoner) - får avslag i kommunstyrelsen. Stödjer då förslaget att driften ska läggas på Servicenämnden istället (den flytten är nu på g).
Idag: Fritidsnämnden får kritik av revisorkollegiet för att den inte tydligare ska ha signalerat att man inte klarat av driften.

Jag kan faktiskt inte se att de partier som tidigare har suttit i fritidsnämnden har haft så mycket val. Enda alternativet inom egen budget skulle ha varit att slopa föreningsbidragen helt och lägga pengarna på renoveringar.
DÅ pratar vi skandal.

Andra bloggar om Aq-va-kul, Fritidsnämnden.

3 kommentarer:

  1. Anonym16:43

    Det här har kanske inte med saken att göra, men jag tycker att Aq-va-kul låter väldigt arabiskt. Jag förstår visserligen att namnet är en ordvist med svenska och latin, men jag hoppas att Malmös sverigdemokrater sätter stopp för den här osunda arabifieringen av latinet.

    Man borde åtminstone ersätta bindestrecken med blanksteg – det skulle symbolisera ett tydligt avståndstagande snarare än en uppmuntran till denna vansinniga språkblandning. Snart får väl vi svenskar handla på Iq-A!

    SvaraRadera
  2. =)

    Lägg till att det finns ett turkbad på Aq-va-kul och indoktrineringen är total.

    SvaraRadera
  3. Anonym22:45

    Fy fan, jag visste det!

    SvaraRadera