18 december 2006

Yvonne at it again

Kristdemokraten Yvonne "Jag råkade klistra över en affisch" Andersson har idag en debattartikel på temat Bevara äktenskapet i Enköpingsposten (mina föräldrars lokaltidning).

Hon har några teser mot att göra äktenskapet könsneutralt:
1. Äktenskapet mellan man och kvinna är gammalt
2. Det finns andra länder som inte inför könsneutralt äktenskap
3. Det utreds av en ensamutredare istället för en parlamentarisk utredning
4. Vi har ju redan partnerskapet
5. Och så det viktigaste: det vore negativt för barnen, för att aspekten med skydd om gemensamma barn skulle "försvinna" om det blev könsneutralt

Hej, Yvonne:
1. Det är mycket som är gammalt, till exempel krig.
2. Det finns andra länder som inför könsneutralt äktenskap, till exempel Sydafrika, eftersom deras högsta domstol ansåg att det var diskriminering att inte få gifta sig samkönat.
3. Visst, jag håller med. Men Svenska Kyrkan blev ju remissinstans, och inte RFSL. Det borde ju du snarare vara nöjd med?
4. Men du och Kd är ju motståndare till partnerskapet! Du motionerade ju själv för några år sedan om att riva upp partnerskapet.
5. Eftersom det inte finns ett färdigt förslag på könsneutrala äktenskap tycker jag att det är märkligt att du tar för givet att barnens ställning skulle försvagas. Vilka barn tänker du på då? Barn med heterosexuella föräldrar eller alla barn? Menar du att sterila heteros inte heller ska få gifta sig?

Andra bloggar om Kristdemokraterna, Yvonne Andersson, könsneutralt äktenskap.

9 kommentarer:

  1. Allas vår Yvonne är huvudnyhet i Corren idag. Hon "talar ut" . jag har dock inte bemödat mig att läsa än.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag vill läsa!

    SvaraRadera
  3. dessutom har jag dagen till ära förstorat "Jag råkade klistra upp en affisch i skäggetorp"-citatet 300% och satt upp på väggen:)

    SvaraRadera
  4. Haha, fantastiskt. Årets julklapp!

    SvaraRadera
  5. Anonym19:54

    o fy

    henne har jag tjafsat med många gånger hemma i linköping. hon var typ emot allt som vi var för (då fältisarna och eklandskapet). bort med henne!

    SvaraRadera
  6. Anonym00:22

    Haha, bra svar! Har du skickat dom till henne? Gör det.

    SvaraRadera
  7. Anonym10:11

    Vilken människa! Detta verkar bli en spännande följetong...

    SvaraRadera
  8. Tack! Jag ska få ner ett svar idag och skicka till Enköpings-posten.

    SvaraRadera
  9. Anonym17:15

    Ha, ditt sista svar (nr 5) var ju underbart! Just det, kan man inte skaffa barn ska man inte få gifta sig! (för det är ju inte
    N A T U R L I G T!)

    hahahahahaha

    SvaraRadera