1 april 2009

vad ska vi med äktenskapet till?

Idag voterar riksdagen om könsneutrala äktenskap. Gott så. Lagstiftning bör vara jämlik. Så länge vi har en äktenskapslag ska den vara könsneutral så att även samkönade par kan gifta sig. Men det jag tycker är skönast är att få slippa prata om könsneutrala äktenskap...! Maken till långbänk har jag inte varit med om sedan jag blev politiskt intresserad. Visst finns det frågor som dragits längre, men inte efter att alla icke-religiösa partier varit överens.

Men det intressanta med äktenskapsfrågan är inte huruvida det är könsneutralt eller binärt, utan vad vi ska med äktenskapet till. Jag skrev om äktenskapet for dummies i januari förra året.. Kopplingen till religion är rätt ny och lagtexten ligger ändå väldigt nära den kristna högerns definition på samlevnad: en man och en kvinna som lever tillsammans för att alstra barn.

I min blogroll har Helena Sandklef, Nisse och Elin Frid alla tre skrivit om olika kritiska aspekter av äktenskapet som institution.

Min farhåga är att debatten om könsneutrala äktenskap stulit chansen för oss att modernisera äktenskapet i sig för lång tid framöver. Min förhoppning är att den moderniserade äktenskapet så pass mycket att nästa reform går snabbare.

edit: Men självklart ska vi vara glada idag! Maria Wetterstrand tyckte att det var kul att trycka på knappen och Jessica och Åsa gillade hennes anförande i kammaren. Yvonne minns tillbaka på hur det var att motionera om könsneutrala äktenskap för 11 år sedan (och blickar framåt). De gröna skickade bröllopstelegram. Helena hakar på mitt resonemang. Johanna, Johan, Alex, Emmali har följt debatten. Håkan Steenberg var på festen med halva homolobbyn.

edit II: Grön Ungdom och RFSL Ungdom presenterar direkt ett förslag för att utveckla äktenskapet. De två svenska ungdomsförbunden som arbetar mot heteronormen har gjort det igen!

1 kommentar:

  1. Anonym18:02

    Vi skall inte ha nån mer reform
    utan istället ändra tillbaka
    detta snarast möjligt.

    SvaraRadera