16 april 2008

jag är så trött på äktenskapet!

Idag onsdag debatterar och voterar riksdagen i frågan om könsneutrala äktenskap. Igen. Är det inte Sveriges i särklass tråkigaste politiska fråga just nu? Hur många år har vi inte tragglat det här fram och tillbaka...?

I början av seklet var Miljöpartiet och Vänsterpartiet ensamma om att tycka att det skulle vara en gemensam äktenskapslagstiftning för sam- och olikkönade par. Idag är alla riksdagspartier (utom kådisarna) typ överens. Och när en sexualpolitisk fråga torrtumlat runt så länge att både Socialmoderaterna och Moderata Arbetarepartiet tagit ställning - och den enda motståndaren är kd - så är frågan officiellt dödförklarad. Jag pallar inte att läsa en enda insändare till, vare sig av pingstkyrkan (ett äktenskap är något mellan Kvinna och Man) eller RFSL (nej, för alla ska ha samma rättigheter).

Att riksdagspolitikerna trots S&M-enigheten inte lyckats få ihop ett lagförslag måste vara rekord på långbänk. För det blir ingen majoritet för ett ja idag heller. Regeringen avvaktar sitt eget lagförslag istället. När det kommer vet vi inte. LUF tycker att oppositionen är pinsam som hetsar. Jag tycker att hela hanteringen är pinsam.
Skriv ett lagförslag. Votera. Låt oss gå vidare i våra liv.

(Victor sammanfattar det snyggt: "tänker att det sköna med att få en ny lagstiftning inte är att jag plötsligt kan gifta mig (I care not), utan att jag slipper läsa det här dravlet.")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar