26 april 2009

nu blev det politik av de bara brösten

Läste i Sydsvenskan att fritidsnämnden i Malmö Stad hade ett beslutsunderlag på att porta kvinnor som väljer att bada utan bikiniöverdel, under punkten "Trivselregler beträffande badkläder". Förslaget till beslut är "Vid besök i Malmö stads simhallar ska alla besökare ha badkläder på sig. För kvinnor med delad baddräkt ska en överdel användas." Beslutet sköts dock på framtiden, av okänd anledning.

Jag satt i fritidsnämnden efter valet 2006 fram till flytten till Stockholm i februari 2008. Då var Bara Bröst-debatten i full gång i bloggosfären och gammelmedia, men hade inte nått den politiska sfären än. I januari 2008 körde jag en testballong och bjöd in ledamöterna i nämnden att svara på frågan i min blogg istället: ska samma regler ska gälla för man och kvinnor på kommunala badhus/platser i Malmö?

Det verkade på Catharina Elgh-Linander (M) och Jorun Jakobsson Koca (S) som att de då hade för avsikt att verka för samma regler för alla. I Sydsvenskan säger även V-ledamoten Carlos Gonzales lovande "Jag tycker inte att politiker ska fatta beslut om hur människor ska klä sig."

Fortsättning följer alltså... I väntan på det har Sakine Madon skrivit en bra krönika på temat: Hellre topless än bakom flötet: "Den som är rädd för att se naken hud undviker troligtvis badhus. Ändå skickas kvinnor ut från simhallar för att de klär, eller klär av sig, som män."

3 kommentarer:

  1. Anonym02:11

    Jag vill minnas att när vi satt i Fritidsnämnden var det största problemet att vi skulle ha ett fungerande badhus; att Aq-Va-Kul inte skulle rasa ihop! Att man då som politiker i det läget ska börja bestämma vad människor ska ha på sig när de badar känns som en mindre prioriterad fråga för att uttrycka mig försiktigt...

    Hoppas allt är bra med Dig!

    Josefin (m)

    SvaraRadera
  2. "men hade nått den politiska sfären än"
    Du har glömt ordet "inte" tror jag?

    Bra skrivet, för övrigt!

    SvaraRadera
  3. Josefin: Precis - och det borde väl vara en liberal princip att politiker inte ska bestämma hur kvinnor får och inte får klä sig? Så hur tänker moderaterna och alliansens ledamöter rösta?

    SvaraRadera