10 januari 2009

yep, nu gillar gröna handel

Precis som Svensson konstaterar så upplever jag också att det skett en ideologisk utveckling i den gröna rörelsens syn på internationell handel.

"Själv blir jag på samma sätt glad över de unga miljöpartisternas enorma distans till sina skäggiga företrädare rörande synen på global handel och företagande."
Ett utvecklingslands intäkter består till så många gånger större del av deras möjligheter att ta internationella marknadsandelar än av bistånd. Gröna drivs av en internationell solidaritet att dela med oss av världens rikedomar till de sämre lottade. Därför är det för mig självklart att EU måste riva sina tullmurar och att politiskt arbeta för rättvis handel.

--

För mig personligen är det den politiska debatten mellan polerna grönt och liberalt som jag tycker är intressant, i motsats till höger-vänster-diskussionen. (Jag får hålla tummarna på en inbjudan att debattera på en Liberati-pub snart...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar