11 januari 2009

de tolv låtarnas armé

Ett par år efter alla andra tänkte jag ta mig an Mymlans utmaning om att lista tolv viktiga låtar:

"Det behöver inte vara de tolv bästa, eller ens de tolv du lyssnar på mest, men det ska vara tolv låtar som säger något om din person eller ditt liv."
Tanken var också att bloggläsarna ska kunna klicka sig vidare till en spotify-playlist och youtubeklipp och det var ju framför allt det som var utmaningen. Många av de låtar jag hade velat bjuda på fanns varken eller... Som tur var gick det att finna goda alternativ.

Stephen Simmonds feat. Lisa Nilsson - Tears never dry (1997)
Stephen är självskriven på listan. Även om låtar som One och More to do betytt mer för mig så har herr Simmonds förmågan att skriva hela album som känns som att de handlar om ens eget liv.

K´s Choice - Believe (1998)
Belgiska syskonrockbandet K´s Choice är väldigt mycket början av gymnasiet och väldigt hög musik på pojkrummet och att få skräna med. Speciellt Butterflies instead och den här.

Mama Cass - Make your own kind of music (1969)
Året var 2002 och jag producerade Hudiksvalls Ungdomsteaters uppsättning Beautiful thing. Det kändes som att halva ensemblen kom ut på köpet, däribland jag. Och vårt soundtrack var Mama Cass.

Ewan McGregor & Nicole Kidman - Come what may (2001)
Vi gick in på biografen lite nyfikna men kom ut upp över öronen förälskade och smidde planer om att rymma till Paris. Man blir nog inte 18 igen.

The Ark - It takes a fool to remain sane (2000)
Du får vara hur du vill. Och ett par år senare stod de på Pridescenen och påminde mig.

David Bowie - Life on mars (1973)
Kanske världens bästa låt, alla kategorier.

Eurythmics - 17 again (2000)
Kommer alltid att påminna mig om en nära vän som mådde väldigt dåligt i perioder.

Kent - Kärleken väntar (2002)
Få låtar har så tydliga IRL-musikvideos som den här. En mobil som ringer, sommaren 2002 och Kent tonsatte en av de lyckligaste lunchrasterna någonsin.

Sinead O'Connor - Nothing compares 2 U (1990)
Vissa versioner av den här låten kan jag inte höra utan att gråta. Ett slags nationalsång över dålig kommunikation.

Emil Jensen - Inte vackrast i världen (2006)
Enda Emil-spåret på nätet får stå för gröna tankerevolutioner och Malmöåren...

Laleh - Hide away (2005)
Vackraste göra slut-balladen.

Lauryn Hill - To Zion (1998)
Lauryn och TLC hade jag i hörlurarna halva högstadiet. Den här lilla pärlan om föräldraskap får knyta ihop 12spårs-säcken.


>> Hela Spotify-listan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar