17 april 2008

rosa parks café goes (v)?

När jag satt i fritidsnämnden i Malmö gav vi ett ganska stort bidrag till projektet Rosa Parks kaféer, där olika organisationer inom diskriminerings- och antirasism möts och diskuterar olika frågor varje vecka. Alliansen röstade mot, för att de tyckte att det var ett "vänsterprojekt". Jag deltog sedan på upptaktsmötet för projektet och tyckte att det en bra ansats; människor från olika bakgrunder och organisationer träffades och diskuterade vilka ämnen som ska tas upp.

Men jag blir besviken när jag får inbjudan till fredagens kafé - ett föredrag av Kalle Larsson (v) om "regeringens och miljöpartiets gemensamma förslag angående arbetskraftsinvandringen och dess konsekvenser". Det är ingen hemlighet att vänstern inte gillar vår uppgörelse om arbetskraftsinvandring.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att bjuda in en politiker att sitta och såga andra partiers politik - utan att någon representant från regeringen eller miljöpartiet bjuds in för att diskutera - eller i alla fall svara på påhoppen.

Efter ett bittert mail till arrangörerna så har de öppnat upp för att längre fram arrangera en paneldiskussion. Men på fredag kör Kalle Larsson en vänstersoloshow. Och jag tycker det är lite småbittert att jag inte bor i Malmö.

2 kommentarer:

  1. Anonym19:56

    Personligen tycker jag det är skitbra att Kalle Larsson får tid och utrymme. Hans smått patetiska försök att ikläda sig skruden av att vara en slags vänster- Gustav Fridolin är lika genomskinlig som en gladpacks- rulle...

    SvaraRadera
  2. Kalle Larsson är lite som den siste mohikanen i riksdagen; karriärist i idealistförpackning. Då det gäller arbetskraftsinvandring är det kanske lämpligare att driva en politik som stöds av det fotfolk som miljöpartister så gärna anser sig företräda än att klaga på sitt komplex vänsterpartiet.

    SvaraRadera