26 juni 2007

utvandringspolitik

När Moderaterna och andra svenska partier oroar sig över hur vi ska begränsa invandringen till Sverige tycker jag att frågan snarare är hur vi ska begränsa utvandringen som inte varit större sedan 1892. Nu är ju fri rörlighet något bra, men med tanke på att hälften av de som flyttar är människor som inte är födda i Sverige är det intressant statistik. Varför känner inte invandrade personer för att stanna i Sverige?

Varför är det populärt att istället fortsätta sin migration till USA och England? Enligt fallstudier på somalier och iranier upplevs det att deras kunskaper inte tas tillvara i Sverige och att svenska arbetsgivare inte tar emot det humankapital som erbjuds.

Det är pinsamt av Moderaterna att kräva uppstramning av invandringen på detaljnivån "anhöriginvandrare, undantaget kärnfamiljen" (handlar om hundratal personer) när det stora problemet är att folks kompetens inte blir erkänd till den grad att de sticker härifrån.

Andra bloggar om invandring, utvandring.

4 kommentarer:

  1. För första gången har jag censurerat en kommentar på bloggen. Den var inte riktad till mig, men den innehöll främlingsfientliga formuleringar om somalier och iranier.

    Från en anonym avsändare förstås.

    SvaraRadera
  2. Anonym23:14

    Hej Anders!
    Håller till stor del med dig. Är själv en ursprungligen invandrad individ här i Sverige. Har bott här väldigt länge, men har trots detta bestämt mig för att fortsätta vidare till Nordamerika. Vet efter egna erfarenheter att utländska medborgare kompetens tas emot snabbare där, samt att man generellt sett snabbare känner sig som hemma där (dvs mer välkomnad). Sverige är ett fantastiskt land på många sätt, så missföstå mig inte, men det är inte alltid lätt att vara invandrare här.....och man kan ju inte vara främling i det samhälle man lever i för evigt!!

    SvaraRadera
  3. Anonym20:51

    Hej

    Jag tror att det aldrig kommer att funka med främmande kulturell invandring till Sverige.
    PÅ ytan finns en stor grupp liberala svenskar som säger att invandring är bra men mellan skål och vägg är det annat ljud i skällan.
    Själv gillar jag inte heller svart,muslimsk eller arabisk invandring och röstar numera på sverigedemokraterna.
    kanske cebnsurerar du detta kanske inte men om man i grunden som jag ej tål att se de svarta inkl barn vilka förutsättningar finns då för integration.
    Inga alls

    SvaraRadera
  4. Hej "rogerli", nej jag tänker inte censurera ditt inlägg då den inte går in under hets mot folkgrupp.

    Däremot tycker jag synd om dig och hoppas att du en gång ska få bli förälskad i eller utveckla en vänskap med en människa som inte har samma pigmentsammansättning som dig själv så du inser det absurda i din nuvarande inställning.

    Sedan tycker jag att du ska ta en ordenligt koll på vad Sverigedemokraterna driver för politik och känna efter om du verkligen står för den.

    SvaraRadera