27 juni 2007

kepspolitiskt ansvarig

Det är inget nytt att ungdomar är underrepresenterade i maktsfärer, politiska eller privata. Och det händer inte så mycket, svenska chefers medelålder ökar. Då är det viktigt att reagera på händelser som gör att avståndet mellan makt och ungdomar ökar.

För en dryg vecka sedan blev miljöpartisten Yuri Silva i Eskilstuna kritiserad och dåligt behandlad av lokala moderata politiker för att bära keps under ett nämndmöte. För mig är det uppenbart att det handlar om en generationskrock där krock för en medelålders person kan betyda "brist på respekt" medan det för någon i min eller Yuris ålder betyder "keps". Så i eftermiddag drar jag själv på mig en keps på fritidsnämndens sammanträde för att statuera exempel - ungdomar inte ska behöva klä ut sig till politiker för att vara engagerade.

Jag genrepade på gruppmötet med S och V igår. Det gick hur bra som helst.

Medieklipp: Folket (bra artikel), Punkt SE, City. P3 Nyheter körde en intervju kl 12 med uppföljning kl 17. Skånskan var på nämndmötet och kör en artikel imorgon.

edit: Åsa Petersen bloggar om historien på sitt eget sätt.

Andra bloggar om keps, ungdomar.

12 kommentarer:

  1. Det är ju bara behagligt att du är överallt när du ser så där fräsch ut. Bra gjort!

    SvaraRadera
  2. Anonym17:52

    En friend hörde dig på radion o ringde :)

    SvaraRadera
  3. Anonym18:00

    Jag hade också en Ingen Soldat en gång i tiden.

    Det är bra att du utmanar normerna och alla dessa sjuka klädkoder.

    SvaraRadera
  4. G: Är det du som glömt den på min hatthylla med andra ord?

    SvaraRadera
  5. Drag nästa! Lagom till Pride vore väl passande?

    SvaraRadera
  6. Detta är ju fantastiskt. Till nästa möte i stadsbyggnadsnämnden ska jag fundera på att klippa håret så jag också kan ha keps på mig. Föredömlig publicitet i media!

    Fredrik

    SvaraRadera
  7. way to go! Bra mediestrategi, bra poäng, och grymt snygg bild på dig i kepsen!

    SvaraRadera
  8. Hade också en "kepsperiod" för ett tag sedan; Ett intressant intermezzo inträffade en gång när jag åt i personalmatsalen. Det kom det en vaktmästare bakifrån (förövrigt en gråsosse) och slog av mig kepsen, inte på skoj, utan han var riktigt pisst.
    Jag var så nära att ge honom en snyting =)
    Det kändes rätt kränkande...

    SvaraRadera
  9. Tycker du gör en generationsgrej av något som är nåt helt annat. Mer likely att jag skulle ha keps än den 20 år yngre moderatersättaren i min nämnd. Typ. Blir det en generationsfråga kan det lätt avfärdas. Sen är jag inte säker på att politikens yngsta är underrepresenterade, men det är en annan fråga.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker verkligen kepsdiskussionen är en generationsfråga, det ser man tydligt i skolvärlden.

    Politiker som grupp har den högsta medelåldern enligt SCB (vilket iofs är heltidspolitiker, har inte hittat några siffror för fritidspolitiker).

    SvaraRadera
  11. Anonym10:34

    Chefers medelålder ökar, ja, men hur var det nu med lönerna. De säger nog också en del om var makten finns.

    Var det inte chefer mellan 40-50 år som tjänade mest nu? (Minns tyvärr inte var jag såg uppgifterna just nu.)

    SvaraRadera