13 februari 2007

motionera mera (9-10)

Nu är det bara sex motioner kvar att kommentera, här är två till. Det är sju sköna gröna medlemmar i GU Lerum/Alingsås har varit riktigt aktiva och lagt fyra motioner. Här är de två första.

Motion: Ta bort kravet på sterilisering vid könsbyte
GULA tycker att det är förlegat att transsexuella steriliseras när de går igenom konskorrigering. Efter korrigeringen blir man steril, men en gammal lagstiftning som vilar på tanken att det skulle skapa "oreda i släktbanden" om transpersoner och homos skulle skaffa barn. Självklart ska inte transsexuella tvingas till sterilisering!
Bifall till motionen.

Motion: Ersätt Gittan
Det här riktar sig alltså inte till nån stackars medlem som heter Birgitta, utan Gittan är Miljöpartiets och Grön Ungdoms intranät. GULA vill ersätta Gittan med något mer användarvänligt, med öppen källkod och webbaserat. Jag är skeptisk. Jag tycker Gittan funkar som intern infospridare och ser andra kommunikationsvägar som har större behov av uppfräschning. Men jag är positiv till att starta upp något lite mer informellt grönt webbcommunity som kan locka ungdomar till den gröna rörelsen. Det får Mp gärna stötta.
Avslag på att-sats 1-4. Bifall till att-sats 5.

Andra bloggar om HBT, transpersoner, RÅM 2007, Grön Ungdom

3 kommentarer:

  1. Jag tycker Gittan är riktigt krångligt. Har inte lyckats lära mig hur det är upplagt än.

    SvaraRadera
  2. Sätt dig ner med en gittan-räv någon timme så sitter det sen. En vänjer sig.

    SvaraRadera
  3. Jag får göra det. Hade chansen i somras, skulle ha tagit den.

    SvaraRadera