8 februari 2007

motionera mera (4-5)

Vi kör ett par för-RÅM-voteringar till, såhär på min lediga förmiddag:

Motion: Märkningssystem av GU:s utbildningar
Motionären vill att utbildningarna tydligare ska delas upp i introduktion och fördjupning i tre steg. En slags nivåmärkning. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om motionen, vi har ju redan "PIGG"-kurser för nya medlemmar och ämneskurser för de som vill förjupa sig. Jag tycker nog att det funkar hyfsat. Problemet är snarare att vi inte har så mycket kurser. Och jag är lite skeptisk till att ha ett riksstyrt märkningssystem av kurser, när merparten av fortbildningen ändå ligger på lokal- och regionavdelningar. Bättre då att varje region utvecklar en utbildningstrappa. (Personligen tycker jag att riksorganisationen hellre ska jobba på en kompetensbank som samlar alla GU-are som är duktiga på olika sakfrågor, som kan åka runt i lokalavdelningar och föreläsa/hålla diskussioner.)
Avslag på motionen.

Motion: Det är lika bra man får välja om man vill...
Motionären Joakim Larsson vill att nya medlemmar ska välja om de vill vara med i både Miljöpartiet och Grön Ungdom, som det är nu förväntas man vilja gå med i båda organisationerna. Jag är skeptisk. För mig blir man medlem i Miljöpartiet och väljer att engagera sig i sidoorganisationen Grön Ungdom. Rasmus är på min sida. Men jag har gett Joakim en uppmaning att övertala mig. Jag brukar ju vara ett fan av föreningsfrihet.
Avslag på motionen.

Andra bloggar om RÅM 2007, Grön Ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar