12 februari 2007

med en enkel tulipan


I slutet av 2004 var jag på en fest i Stockholm och träffade en tjej som hade fått skivkontrakt och jobbade på debutskivan. Hennes kompisar fick henne att spela upp några låtar. Hon tyckte att det var pinsamt, men det lät hur bra som helst. Några månader senare kom Laleh.

Ikväll har jag och Klas avnjutit en fantastisk konsert på Mejeriet i Lund med denna nu fullfjädrade artist. Första gången jag såg henne med fullt liveband. Otroligt proffsig. Saknade bara en av mina favoritlåtar, "Forgive me if I hurt your heart". Annars sköna nya versioner, som en finsk polka-"Storebror" och en härligt slammig "Bostadsansökan".

Hela låtlistan: Prinsessor / Det är vi som bestämmer / Salvation (favorit) / Step on you / Closer / Your town / Han tuggar kex / Far har lärt mig / Storebror / Mamma / Live tomorrow / Hide away (favorit). Extranummer: Kom Tilda / Invisible / Bostadsansökan / November.

Raymond & Maria har fått konkurrens om titeln "årets spelning". Och snart kommer Dolly.

edit: Sydsvenskan gillade också konserten

Andra bloggar om Laleh.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar