11 februari 2007

cineast?

Med lite hjälp från TwoFifty.org kan jag konstatera att jag sett 63 av de 250 filmer som besökarna på ImdB rankar som de bästa någonsin.

Jag saknar filmer som Moulin Rouge och Rocky Horror Picture Show och tycker att det är märkligt att Million dollar baby (78), Batman Begins (88) och Hitta Nemo (110) räknas. Men kul att Children of Men (163) och Eternal sunshine of a spotless mind (38) redan rankas så pass högt.

Så, vilken av de jag inte sett borde jag prioritera?

13 kommentarer:

  1. jag har sett 22 st... tänk så mycket jag har missat! fight club var i alla fall med... och gone with the wind.

    SvaraRadera
  2. Starta studiecirkel?

    SvaraRadera
  3. Anonym19:44

    jajaja, jag är med!

    SvaraRadera
  4. Anonym20:51

    Batman Begins tycker jag mycket om. Första halvan är så underbar att jag bara satt och mös på bion. Jag tror att jag sett runt 60 av dem. Undrar om vi sett samma? Moulin Rouge och Rocky Horro Picture Show... vi lever i olika världar du och jag!

    SvaraRadera
  5. jag har sett moulin rouge utan ljud, men jag tyckte inte att den gjorde sig så bra som stumfilm.

    SvaraRadera
  6. jag har sett 68! :D

    SvaraRadera
  7. Är det inte väldigt märkligt att alla tre LOTR-filmerna är med på Top 22 Ever?

    SvaraRadera
  8. whoho! jag har sett 75!

    SvaraRadera
  9. Martin, jag är beredd att ge Batman Begins en ny chans, om du går i god för den.

    Freddi, det stavas dedikerade fans. Vem som helst kan bli medlem imdb.com och rösta.

    Helena, du fuskar - du har läst filmvetenskap.

    SvaraRadera
  10. Anonym04:29

    83! Jag leder!

    Hmm, jag tycker du ska prioritera Avlyssningen/The Conversation. (Antingen älskar du den eller så somnar du. Typ.) Och Dr. Strangelove så klart!

    Se där, två tips med lite folkpartistisk färg. :)

    SvaraRadera
  11. Ah, Dr Strangelove var faktiskt min privata prioriteringslista också. Tack, A!

    SvaraRadera
  12. Anonym22:58

    103! är dock osäker på någon som inte lämnat så bestående minnen...

    Och den höga siffran beror inte på att jag inte har nåt liv. alls. eh.

    Ni missar väl inte nr 98; the Apartment. Shirl förståss.

    SvaraRadera