21 februari 2007

individens frihet, många?

Det var många som kommenterade morgonens bloggpost om att jag blir skeptisk när politiker försöker styra gymnasieelevers val av kurser, så jag tänkte att jag skulle utveckla lite. När man går gymnasiet väljer man ju utbildning efter vad man vill göra i framtiden. Därför tycker jag att det är synd att politiker ska gå in och locka elever att bli något speciellt, det är att gå in på den privata sfären, där individen formar sitt liv. På samma sätt satte den socialdemokratiska regeringen ett mål om att hälften av alla under 25 skulle läsa vidare. Helt irrelevant - politiker ska skapa utrymme för olika livsval, men inte värdera dem.

I kommentarerna slår "Cyberhippien" ett slag för språket, på Grön Ungdoms riksårsmöte i helgen ville en motionär hypa filosofi som gymnasietillval. Alla är vi olika och vill få ut olika saker av livet. Det är inte upp till politiker att värdera vad gymnasieelever ska lära sig.

Sen är jag förstås, precis som "Magnus Eriksson" och "Anonym", skeptisk till att man kan läsa irrelevanta kurser för att lättare komma in på sin eftergymnasiala utbildning. Det är ju därför jag är grön och vill ersätta betygsintagning på högskolan med inträdesprov. Att ta in studenter efter ett betygssnitt där alla möjliga och omöjliga kurser räknas in är oseriöst.

Med ett utbildningsspecifikt inträdesprov kommer de med allra bäst förutsättningar för varje utbildning in, och inte de som drygat ut sitt snitt med vinkunskap A eller scooterkörkort.

edit: Helena skäller ut Lasse efter noter
edit 2: Maria Wetterstrand kopplar två fp förslag, 1+1=0

Andra bloggar om Lars Leijonborg, skolpolitik.

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset om utskällningen! Ett mycket bra inlägg. Och jag håller för övrigt med dig om inträdesprov. En är väl grön...

    SvaraRadera
  2. I de här frågorna tror jag vi kommer vara rörande övrerens.

    Min visionära hållning är att man ska avskaffa gymnasieprogrammen, och låta eleverna välja de kurser de ska läsa istället. Sedan, för de som vill gå vidare, får de enskilda institutionerna säga vad man ska kunna för att gå deras program och kurser.

    Om någon tycker att "man behöver ju faktiskt läsa matte och svenska" och whatever personen tycker är viktigt, så är ju det snarare ett argument för att förlänga grundskolan med ett år, isåfall.

    SvaraRadera
  3. "så är ju det snarare ett argument för att förlänga grundskolan med ett år" - my point exactly.

    och det tycker jag verkligen inte.

    SvaraRadera
  4. Inte jag heller =)

    men de som inte klarar det man bör kunna efter grundskolan- ska naturligtvis göra det. grundskoletvånget är ett av få tvång jag accepterar.

    SvaraRadera
  5. Såklart. Där brukar borgarna vara ganska kloka, och prata om att det snarare är uppnådd kunskap än antal år som vi ska sträva efter.

    SvaraRadera