23 december 2006

årskrönikan 6/10: årets TV-program

# Buffy the vampire slayer
När Buffy gick på Tv4 på 1900-talet slängde jag nåt enstaka getöga. Nu förtiden kan jag gå upp 4.25 en morgon för att se ett avsnitt och se trycka 12 avsnitt på raden i Juns soffa. Det går inte att motstå kombinationen b-skräckis, teen flick kryddat med hipp ironisk dialog, feministisk/queer medvetenhet och en slagsmål.

# Nip/Tuck
Fantastisk smygqueer serie om plastikkirurgi. När säsong 3 ebbat ut var jag tvungen att ge pojkvännen säsong 1 och 2 på DVD så jag fick komma ikapp. Ytligt, sexigt, och en skön känsla att hur emotionellt förvirrad man än är så finns det de som har det värre.

# Planeten
OK, personligen har jag inte sett speciellt mycket av serien. Men det är så skönt att SVT äntligen tagit lite ansvar och tryckt på klimatfrågorna och vågat koppla det till konsumtion. 2006 var året då klimatfrågorna fick löpsedlarna. Och Planeten var TV-programmet.

I backspegeln: 2005: Lost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar