12 juli 2006

morgonstund

Min vän Magnus har varit här och hälsat på. Som brukligt lånade han min extranyckel. Som inte är brukligt tog han med sig den på tåget mot Sthlm. Snällt nog lovade konduktören att ta tillbaka nyckeln till Malmö med nästa tåg, som är i stan 05.10. Klockan 00.00 ringer Magnus och påminner mig'. Eftersom jag är en driftig människa går jag upp 4 timmar och 45 minuter senare och cyklar till stationen.

Väl där existerar inget Sthlm-tåg med ankomsttid 05.10. Jag ringer konduktören som yrvaket förklarar att jag kan hämta nyckeln när han kommer till Malmö - 17.10.

Tänk så fel ett "fem i morgon" kan bli när en Stockholmare och en skåning ska konversera.

2 kommentarer:

  1. men det var en väldigt snäll konduktör!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var det fina i historien. Hoppas han fortfarande är snäll efter att jag väckt honom en tidig onsdagsmorgon.

    SvaraRadera