30 juli 2006

Barnen i Qana

Jag ber om ursäkt å hela världens vägnar till barnen i Qana och deras familjer för att vi inte lyckats ta tag i våra konflikter på något annat sätt än att skada varandra fysiskt efter så lång tid på Tellus. Att det fortfarande är ok att bomba sönder städer och människor. I år, 2006. Jag skäms.

Det här är inte värdigt.

Säg att en terroristcell i Norge skulle angripa Stockholm. Är det då ok att Sverige sprider lite flygblad över Bergen en dag och sen bombar ihjäl 50 människor, varav nästan 40 barn?

Hur kan CUFEN Federley läsa en sån här artikel och sen somna på kvällen? Jag tycker det är sjukt pinsamt att CUF inte kräver hans avgång eller åtminstone förklarar att resten av förbundet faktiskt inte håller med. Deras hemsida fokuserar istället på frågan om arbetslösheten i Sverige och den "fantastiska" energiuppgörelsen.

Lär er konflikthantering och engagera er för freden, läsare. Den är inte bara målet, utan vägen.

2 kommentarer:

  1. Jag tror faktiskt inte att jag behöver ställa mig på din eller jämtins sida, det verkar som det hon vagt uttryckte, det gav du en extra nyans i din insändare. Jag håller med dig till 100 procent! Fokus måste läggas på en hållbar fredsprocess (inte bara i denna konflikt självklart) och vår och andra länders vapentillverkning och export måste ifrågasättas!

    Dessutom efterlyser jag aktiva uttalande från samtliga politiker i världen - fördöm allt våld!

    SvaraRadera
  2. Va? Tänker du inte välja sida! Alla måste välja sida. Livet är en fotbollsmatch.

    SvaraRadera