14 juni 2006

hej då, c:s miljöpolitik

De borgerliga partierna har kommit överens om att inte avveckla några kärnkraftverk under den kommande mandatperioden. De vill också avbryta den gröna skatteväxlingen.
(TV4)

Hittills i de skoldebatter jag suttit på har C-representanten i alla fall vidhållit, "dessutom håller jag med Anders allt han säger om grön skatteväxling som ett måste för ett hållbart samhälle" och så har jag behövt dissa (M) istället, som öppet är emot skatteväxlingen. Nu behöver jag inte det längre och kan dissa alliansen rakt av. Dags för (c) att lämna ifrån sig den gröna partifärgen en gång för alla.

Kolla föresten in trailern till Al Gores film An inconvenient truth som har premiär i höst.

7 kommentarer:

  1. Anonym18:29

    Jag lyssnade på Studio Ett för en timme sedan och fnissade lite åt det här tungslintandet:

    P1: Välkommen, Sverker Thorén. Du är folkpartiets miljöpolitiske talesman.

    ST: Tack så mycket.

    P1: Är du nöjd idag som folkpartistisk miljötalesman?

    ST: Jag är mycket glad.

    P1: Vilket slutdatum är det på den här uppgörelsen?

    ST: Det här sätter fokus på den mandatperiod vi går in i, så att ingen tvekan ska råda om att alliansens politik är... eh, för... mot klimatfrågoeeeh–för... för bättre klimat och för mångfald i energislagen.

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anders. Måste säga att även jag satta kaffet i vrångstrupen när jag läste att vi ville avbryta den gröna skatteväxlingen. Vid en närmare koll verkar TV4 vara lite klantiga med sitt ordval. Alliansen har kommit överens om att stanna den där den är idag, några sänkningar á la kd kommer inte ske.

    Så nu kan jag inte bara berätta för kd att vår politik är överlägsen deras, utan att vi även fått med hela alliansen på att acceptera skatteväxlingen.

    Ofcourse har jag bloggat om det here.

    SvaraRadera
  3. Anonym20:55

    Trött jag blir på dig. Varför är du räddast för just centerpartiet? (för att det står dig närmast)

    SvaraRadera
  4. Vid en närmare koll verkar TV4 vara lite klantiga med sitt ordval.
    För mig är "avbryta" och "stanna" samma sak. Alliansen vill inte fortsätta att växla. Punkt. Det ni lyckats med är stoppa en tillbakaväxling, dvs höja skatten på arbete och sänka på miljöförstöring. Känns inte som någon enorm framgång.

    Varför är du räddast för just centerpartiet?
    Jag är inte rädd för (c), vi tävlar inte om samma väljare. Däremot skulle jag gärna samarbeta med (c), om de inte assimilerade bort så mycket politik.

    SvaraRadera
  5. Alliansen fortsätter den gröna skatteväxlingen, men vi utökar den inte mer. Det är en väldig skillnad mot att avbryta den.

    SvaraRadera
  6. Vad är din definition att "fortsätta" något? Hur fortsätter ni skatteväxlingen, rent konkret? Förutom att inte växla baklänges?

    SvaraRadera
  7. Anonym14:17

    Synd att så få förstår att kärnkraft är bra för miljön, både på kort sikt men också på lång sikt.

    SvaraRadera