1 februari 2006

ungdomsförbund jag inte förstår (3/6)

Nu när tokhögern och tokvänstern är avklarade, så kan man börja dissekera de andra. SSU. Detta ungdomsförbund blir jag inte heller riktigt klok på. Att möta SSU i en skoldebatt är som att spela rysk roulette. Man vet aldrig vad de tycker. Lokala SSU:are verkar inte prioritera att ha en gemensam linje med varken parti eller resten av ungdomsförbundet, för "vi unga sossar i ytterhogdal" tycker minsann såhär. De verkar inte ens tycka om sitt moderparti och kampanjar ofta mot sina egna politiker. Och som grädde på moset så ljuger riksorganisationen om sina medlemssiffror vilket gör det svårare för oss som sköter oss att få bidrag.
Lägg ner.

...och ungdomspolitiker jag inte tycker om
Jag har inget emot Anna Sjödin som person. Men som ungdomspolitiker tycker jag inte om henne alls. Hon är för gammal (äldre än Maria Wetterstrand var när hon blev språkrör för Miljöpartiet), för konservativ (hurra! vi fick igenom 100 kr studiebidrag! nu har vi förändrat världen...) och för anonym (nåt är ju fel när det krävs ett krogslagsmål för att nån ska höja på ögonbrynen).

men å andra sidan...
Så går det liksom inte att tycka illa om någon som man inte vet vad de tycker. Ibland kan man hitta världens finaste människa i en "sverige behöver färre egon"-tröja. Ibland är det en komplett idiot. Som folk är mest.

(del 2, del 1)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar