17 oktober 2009

Stockholm 2010: Elina Åberg till kommunfullmäktige

[soundtrack: Finland - David Shutrick]



En av de saker som fått mig gladast under veckan som gått är bekräftelsen att Elina Åberg ställer upp till Stockholms Stads kommunfullmäktige (precis som undertecknad). Jag har svårt att tänka mig en enda mer lämpad miljöpartist (mig inräknad) som vore bättre lämpad för uppdraget.

När man går med i en organisation är det vissa saker, alldeles i början, som avgör huruvida det här blir en kort seyour eller ett livslångt engagemang. För mig var det första mötet med Miljöpartiet helt beroende av vilka miljöpartister jag träffade. En av de allra första personerna som jag träffade var Elina Åberg. Det var en himla tur. Elina har en förmåga att både kunna debattera politiska frågor på hög nivå men samtidigt få det att låta enkelt. Att kunna förklara de komplexa sambanden så att vem som helst hänger med. Det finns många duktiga politiker, men ganska få som dessutom kan förklara vad de vill göra - och varför de gör det.

Elina har ett långt engagemang inom Grön Ungdom, Gröna Studenter, Miljöpartiet de Gröna och en rad andra organisationer och är en av de vettigaste människorna jag känner. Jag har som sagt svårt att tänka mig en enda annan miljöpartist som skulle representera mig och de gröna stockholmarna bättre i Stadshuset. All lycka önskar jag henne i det pågående provvalet och den stundande valrörelsen.

Gå gärna med i facebookgruppen Elina Åberg till Stockholm Stads kommunfullmäktige 2010 och följ Elina på Twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar