11 juli 2009

Torstensson och Veolia borde skämmas

På Spotify rullar Veolias reklam om att nu får vi minsann välja när vi reser med tåg. På deras hemsida stoltserar de med att "nu är spåret fritt". Men valet och friheten ska tydligen inte gälla alla.

Maria gör mig uppmärksam på att Veolia Transport, som är först ut att konkurrera med SJ på de lönsamma sträckorna i järnvägsnätet - inte tillåter rullstolsburna att åka med deras tåg, genom att bara ha otillgängliga vagnar.

Jag har egentligen ingen stark åsikt i sakfrågan om att konkurrensutsätta SJ. Det vi tågresenärer behöver allra mest är fler spår och snabbare tåg, men jag är egentligen ingen motståndare till att man även ger SJ en match för att förbättra servicen. Men då måste man ju samtidigt ställa krav på samtliga företag som trafikerar järnvägsnäten att man inte får utestänga resenärer på grund av funktionshinder.

Vad händer om Veolia konkurrerar ut SJ på vissa sträckor? Ska man som rullstolsburen i Sverige 2009 inte kunna transportera sig? Det är helt oacceptabel att ett företag kan sänka sina priser genom att diskriminera - och därmed konkurrera ut (eller i alla fall bidra till prishöjning på) de tillgängliga resorna.

Åsa Torstensson borde skämmas. Som vanligt.

edit: Rickard har bloggat och på facebook blev det lite debatt.

4 kommentarer:

  1. I dagens Fria tidning finns en väldigt intressant artikel om Storbrittaniens problematiska avreglering av järnvägen, vi har nog en del att lära därifrån.

    Jag räds:

    - glesbygdsförsämringar
    - tillgänglighetsförsämringar

    I försämrad tillgänglighet räknar jag här även in höjda priser. Jag känner inte igen mig i att fler och snabbare tåg är det främst prioriterade, inte i Södra Sverige, skall vi konkurrera med flyg och bil här är det vettiga och tillförlitliga priser som krävs.

    SvaraRadera
  2. Ser där, bra skrivet. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, jag har i princip inget emot en avreglering, men kraven på dem som får konsortsier måste vara hårdare och det är en politisk fråga i allra högsta grad. Lika väl som att man kan ställa miljökrav måsteman kan ställa tillgänglighet

    SvaraRadera
  4. Anonym23:27

    Det var samma lagstiftning på området när mp satt i den förra regeringens knä. En avreglerad järnvägstrafik ändrar inte lagstiftningen på området. Det gör däremot den nya lagstiftningen som träder i kraft den 3 december i år. Då kan ingen nekas att köpa biljett och tågpersonalen har skyldighet att hjälpa passagerarna att kunna nyttja de tjänster ombord som alla andra kan nyttja.

    SvaraRadera