13 juli 2009

årets heteropar: Sandra Dahlén & Magnus Betnér


Stockholm Pride invigs varje år av en eller flera invigningstalare som ska sätta tonen för festivalens tema och väcka uppmärksamhet. I år invigs festivalen av Sandra Dahlén och Magnus Betnér och temat är [Hetero].

För första gången hålls Stockholm Prides invigning ute för allmänheten att delta på, i Kungsträdgården, och då kände vi att det var viktigt med invigningstalare som inte bara kan peppa och provocera vår egen hbt-publik utan även nå allmänheten på samma sätt.

Sandra har skrivit boken Hetero, som var den första svenska bok som på ett tillgängligt sätt förklarar hur ett heteronormativt samhälle ser ut och hur kön och sexualitet konstrueras. Sandra är helt enkelt experten på årets tema och har samtidigt den edge som radikal kämpe för hbt-personers rättigheter och mot "heteroförtrycket" som hon själv kallar det.

Magnus har bloggat om att han kommer att tala om "lite om det mycket märkliga i att homosexuella vill gifta sig en kyrka som inte gjort annat än att förtrycka och bespotta dem" och om heteronormativitet. Sedan Magnus outades av QX efter ett queert resonemang om sexualitet som konstruerad har hans stand-up-shower andats queert ifrågasättande av både hetero- och homonormativitet.

Det ska bli spännande att lyssna på vårt [Hetero]-par den 27:e juli...



Fler: QX

3 kommentarer:

  1. Anonym22:33

    Får jag ställa en fråga?
    Du har inte funderat på att du kränker
    heterosexuella människor med ditt tjat
    om hur överjävlig heteronormen är?
    Skall hbt personer ropa på acceptans
    medan vi hetero skall fortsätta få höra
    hur j-a illa vi lever i vår norm?
    Inte undra på att många tar avstånd från
    det som RFSL och Pride står för.

    SvaraRadera
  2. @FVHC Ja, du får ställa vilka frågor du vill.

    På a) svarar jag att jag har svårt att se hur enskilda heterosexuella skulle känna sig kränkte över att jag bloggar om heteronormen. Tvärtom vet jag att många heterosexuella i min närhet håller med mig.

    Fråga b) förstår jag inte riktigt. Jag ropar varken på acceptans eller kallar enskilda heteros för att de "lever illa".

    SvaraRadera
  3. Anonym10:04

    Du förstår inte...

    Antingen är det brist på
    kunskap eller så är det
    dito empati.
    Eller en combo.
    Sätt dig i favoritfåtöljen
    och fundera en gång till.

    SvaraRadera