28 juli 2009

Finns det några arga bögar här?

Om en knapp timme ska jag delta i panelsamtalet "Harvey Milk och de arga bögarnas återkomst" på Pride House som Roger Wilson modererar.

Frågeställningarna ska utgå från att alla plötsligt pratade om Harvey Milk, men har vi några Milk idag bland de svenska bögarna?Är det flator som står på barrikaderna medan bögarna bara vill "dricka champange och lyssna på schlager". Jag tycker dels att man kan föra kamp samtidigt som man sippar bubbel och lyssnar på Sarah Dawn Finer, men framför allt fick jag någon tanke om uppdelad kamp och andra konstellationer än den traditionella HBT-kombinationen.

Och sedan kom inspirationen lite oväntat från mig själv. 2004 skrev jag krönikan Nu kör vi vårt eget race och den känns väldigt aktuell även 2009:
"Frågan är om hela rörelsen kommer att fortsätta att ställa upp? Personligen har jag svårt att se några Svensson-homos på barrikaderna. I många sammanhang är de nu en del av normativiteten. Jag tror snarare att de kommer till insikt om att det är mer som skiljer oss åt i 'regnbågsfamiljen' än vad som håller oss samman. Antagligen kommer nya sakfrågor och metoder att anammas av vissa delar av rörelsen och förkastas av andra."

Mamma messade precis och frågade vilken sal panelsamtalet är i. Ni andra är också välkomna.

2 kommentarer:

  1. Hej Anders!
    Jag är väl inte särskilt arg eller bög heller för den delen. Bara bi och en aning irriterad. Duger det?

    Kram från Alex i Götet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var är du Alex?
      Jag har letat efter dig. Hör av dig!
      /Tompenplompen

      Radera