30 mars 2009

a green new deal - sann internationalism

I helgen samlades tusen gröna politiker från de europeiska gröna partierna, därav 30 svenska miljöpartister, i Bryssel för European Green Party's valkongress. Bland andra var EP-kandidaterna/bloggarna Emmali, Fredrik på plats.

Bland annat har ett gemensamt valmanifest antagits för alla gröna partier i EU-parlamentet. Peter Eriksson och Maria Wetterstrand lanserade grunderna i valmanifestet i en GP-artikel.
Det är något som de andra partigrupperna inte gör, vad jag vet. Jag har skrivit tidigare om problematiken med att partigrupperna inte nämns i EU-valrörelsen.
När man röstar på ett grönt parti vet man vad man får, oavsett var i Europa man bor. Det är internationalism på riktigt.

Min förhoppning är att man i framtiden ska kunna rösta på kandidater från andra delar av Europa i EU-valet. Det är förlegat att man måste vara representerad av en kandidat från ett eget land. Om jag hittar en urban grön feminist i Spanien eller Polen vill jag kunna rösta på henne.

I helgen avgjordes också Greenvision Song Contest och vinnaren blev den här lilla biten:


Fler: Johannes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar