27 februari 2009

fildelningen flyttar in i garderoben - i onödan

I förrgår debatterades och röstades IPRED-lagen igenom i riksdagen. De Gröna och Vänsterpartiet var de enda partierna som röstade nej till lagen. Vår IT-politiska talesperson Lage Rahm gjorde en stark insats i kammaren och försökte förklara för de andra partierna att det enda som kommer att hända är att verktygen för att fildela anonymt kommer att etableras brett - vilket gör det svårare att hitta de riktiga brottslingarna; de som delar barnporr och annan organiserad brottslighet. Och vad kan man läsa två dagar efteråt - jo, verktyget One Swarm lanseras i Metro för att kunna fildela med bibehållen integritet.

Personligen tror jag inte jag har en enda upphovsrättsskyddad mp3-fil i min dator längre och inte ens något fildelningsprogram för tillfället. Däremot kollar jag på streamade tv-serier på nätet och lyssnar på musik på youtube och Spotify. Frågan är ju hur länge de kanalerna kommer att vara lagliga i den takt som utvecklingen går.

För tiden då tv-kanalerna, film- och skivbolagen kan bestämma exakt hur vi ska konsumera kultur är över.

Låt mig ta ett exempel: tv-serien Lost. Jag har följt Lost från starten, omväxlingsvis i DVD-boxform, på TV4 eller nerladdat på nätet. Den 21 januari drog säsong 5 igång i USA (efter en grym cliffhanger). Serien finns alltså nu sedan januari tillgänglig på nätet, på ABC:s hemsida för de som bor i USA och på ett par andra sajter för oss som inte gör det. Men hur väljer TV4 att lansera säsong 5? Jo, de väntar två månader (24 mars) med att ens börja sända serien. Vem pallar att vänta två månader på en serie som man följer slaviskt, när den finns tillgänglig bara några klick bort? Min konsumtion av serien fyller ju dessutom en funktion för TV4 och ABC i och med att jag agerar budbärare för serien för kompisar. Jag är ju med och bygger hype inför TV4:s premiär.

Frågan är ju varför inte TV4 lägger upp de svensktextade avsnitten på nätet först själva och täcka upp med den reklam som de finansierar inköpet med? Var lite kreativa - tjäna pengar - sprid kultur!

Passar på att påminna om Carl Schlyter (MP) och gröna gruppens film I wouldn't steal från tiden då Ipred debatterades i EU-parlamentet för några år sedan:

1 kommentar: