17 december 2008

...och nu tar vi regeringsmakten!

Fler och fler gröna visar hur de inte alls delar Birger Schlaugs oro över det gröna partiets framtid. De två klockrenaste inläggen just nu är signerade två skåningar:

Anders Törnblad: "Föredetta språkrör drömmer sig tillbaka till en tid då vårt parti inte skapade allianser för att ta över regeringsmakten, en tid då man inte kunde köpa rättvisemärkt kaffe på coop, utan fick dricka äckligt africaffe om man ville färtrejda. På den tiden som Birger drömmer sig tillbaka till så var det bara jag och Eva Goes av alla 25 i partistyrelsen som ville skriva in rätten för icke-heteros att gifta sig och få prövas som adoptivföräldrar. Inte ens vi gröna var bättre förr. Vi gröna har inte anpassat oss, inte blivit sossar och inte sålt ut. Vi har radikaliserats, ty det finns inget som är så radikalt som att se till att förändringar äger rum. Varje gång jag ser 40-skyltarna i stan eller hör någon berätta om hur man kommit in på arbetsmarknaden genom friåret vet jag att det är lönt att jobba för oss gröna. Och att det bara är samarbete som kan åstadkomma saker. Dessutom är vi snyggare nu. Som fan."

Maria Ferm: Vi vill ha ett helt annat samhälle. Det får vi inte genom att stå och gnälla vid ringkanten. Det får vi om vi ger oss in i matchen tillsammans med det röda laget och toppar det med Maria som anfallare och Peter som målvakt. Då vinner vi snabbare än du hinner säga "datalagringsdirektiv" och då kan vi skapa en grönare värld.

3 kommentarer:

  1. Visst har ni rätt. På många sätt är mp bättre idag än igår. och det är genom koalition vi måste arbeta om vi vill åstadkomma något nu. Men Schlaug har också rätt. Det är sorgligt att Sverige närmar sig ett majoritetsvalssystem för jag anser att det proportionella systemet är bättre. För oss aktiva är skillnaderna partierna emellan fortfarande tydliga, men vi måste verkligen jobba med att föra ut det till allmänheten. Vi måste också erkänna att vi påverkas av varandra. S påverkas av mp och tvärtom. Det kan vara bra, det kan vara dåligt.

    Jag anser fortfarande att det rödgröna samarbetet är en nödvändighet men det medföljer vissa problem. Även om ni inte håller med Schlaug i sak så förakta inte intentionen och tanken bakom. För gör vi det kommer vi att gå under.

    SvaraRadera
  2. Jag kan absolut acceptera en kollation med s och om vi nu måste även med v. Men jag tycker något som problematiseras alldeles för lite av de som känner för att bemöta Birgers debattartikel är att det faktiskt är väldigt orespektfullt gentemot väljarna att bilda två allianser som står mot varandra. Att inte låta regeringsmakten utgå från valresultatet mer än genom vilket block som fick mest röster tycker jag är en skitsyn på demokrati. Oavsett om det är röda, gröna eller blå som gör det.

    SvaraRadera
  3. Även om jag är väldigt kluven till det faktum att jag inte ser så stora möjligheter till en mittenregering annat än i mitt huvud... På grund av den förda politiken.

    Men jag är ju ganska mycket som vänster här i Göteborg: "Det är bättre att tycka rätt och ingen lyssnar på en än att överge sina ideal". Självinsikt for the win...

    SvaraRadera