6 september 2008

välkommen till verkligheten

Jennie Dielemans och Shahab Salehi har gjort reportageboken Välkommen till paradiset om turismens i vissa fall negativa inverkan på utvecklingsländer. Så långt som jag läst tycker även jag att det är ett ganska intressant reportage. Speciellt de delar som handlar om turisters jakt på det "äkta" och "genuina", vilket leder till en slags kulturell levande charader.

Men det som fascinerat mig allra mest var en mening i förordet: "Vad vi heller inte visste var flygets inverkan på klimatet, vi har släppt ut tonvis av koldioxid under dessa resor, och hade jag vetat vad jag vet idag hade det inte blivit någon Välkommen till paradiset

Eh?

Det verkar alltså som om varken Dielemans och Salehi hade en någon insikt om att flygresor påverkar miljön negativt. Med tanke på att min 12-åriga brorsdotter vet att flygresor är dåliga för miljön så finner jag det en aning krystat.

Resorna är dessutom gjorda mellan 2005 och 2008, en period då En obehaglig sanning haft premiär och både Sternrapporten och FN:s klimatpanel presenterat sina resultat.

1 kommentar:

  1. Anonym15:00

    Jag tänkte på det när Jennie var med i debatt. Hon berättade bl.a. om att hon x antal gånger varit i t.ex. Thailand för att göra boken. Visst måste dom göra research men det kändes som dom gjorde onödigt många resor. Och ja, har man fortfarande inte hajat att flyget är miljödåligt är man inte lite efter.

    SvaraRadera