9 april 2008

ett förbud, till sist

Björn Wadström utmanade mig att blogga på temat "Vad vill jag förbjuda" och det har suttit långt inne. Jag är ju generellt mot förbud (och nollvisioner, för den delen). Men nu kommer det:

Förbjud partisymboler i partipolitiskt obundna manifestationer!

Nej, visst, det är ingen lagstiftningsfråga, så det är kanske lite fegt. Men det är få företeelser som stör mig mer än när man samlats i en demonstration eller manifestation för en sakfråga och något parti (läs: Vänsterpartiet, för de är bäst på att demonstrera) vecklar upp sina flaggor. Sedan går de gärna och ställer sig i början, slutet och mitten av tåget för att markera att VI ÄR HÄR. Att vräka ut sig som parti på det sättet partipolitiserar sakfrågan som man samlats kring och tar udden av den gemensamma ansatsen. Vilket i förlängningen gör att färre människor sluter upp.

Så nästa gång du ska arrangera en manifestation och bjuder in politiker - förbjud partiflaggorna.

1 kommentar:

  1. Anonym11:31

    Tyckte också utmaningen var rätt klurig, då förbud kanske inte är det första jag ropar efter. Fast jag känner igen problemet du tar upp.

    SvaraRadera