6 februari 2008

ringar på EU-vattnet

Politikerbloggen har snappat upp mitt förra blogginlägg, om EU-utträdet. Det presenteras förstås som en nyhet, men internt i partiet tror jag ganska många gröna som känner till mig är medvetna om min hållning i frågan.


Även Birger Schlaug skriver på temat och tycker att det skulle vara dålig timing och dålig strategi att byta fot i frågan just nu. Jag kan väl bara flika in att min åsikt inte är kopplad till någon strategisk tidpunkt, den här åsikten har jag haft sedan jag gick med i partiet för sex år sedan. Och att jag delar hans - och partiets - EU-kritik i mångt och mycket, som det om konstitutionen som han nämner som hinder för att byta åsikt.

Christian Valtersson som är en annan av skribenterna bakom den motion som ska behandlas på Grön Ungdoms riksårsmöte och mp-kongressen utvecklar sitt resonemang här.

1 kommentar:

  1. Anonym00:32

    En jättebra motion, som jag hoppas får stöd av både GU:s årsmöte och av partikongressen.

    Jag är såpass gammal nuförtiden, att jag fick rösta 1994. Röstade nej, argumenterade nej, men röstades ner av befolkningen, där en majoritet ville ha ja.

    Sedan den dagen har jag personligen tyckt att utträdeskravet varit en belastning för (mp), det är någon form av brist på respekt för ett folkomröstningsresultat, lite som när (m),(fp) och LO propagerar för kärnkraft, trots ett tydligt nej i en folkomröstning.

    Så lycke till med arbetet - hos mig finner du full support i frågan om att stryka utträdeskravet.

    SvaraRadera