7 januari 2008

hatbrott inte längre prioriterat

Den moderatledda regeringen tycker inte att polisen behöver prioritera hatbrott längre. Samtidigt kan ni läsa på QX.se om den 35-årige man som systematiskt sökt upp MSM (män som ligger med män) for att misshandla och råna dom samt problematiken med just hatbrott (brott med främlingsfientliga, rasistiska eller homofoba motiv): att så få vågar anmäla och att det drabbar en grupp samtidigt som en individ.

Snyggt, regeringen.

edit: Efter de första kommentarerna verkar det som om jag måste förklara lite ytterligare - att lyfta hatbrott till en prioriterad fråga för svensk polis handlar ju inte om att polisen måste lösa hatbrott i större utsträckning än andra brott. Problematiken är ju att polisen tidigare inte haft strukturer för att på ett seriöst sätt jobba med hatbrotten. Det krävs utbildning av enskilda poliser (så man slipper kommentarerna "men måste du se så homosexuell ut?") och inrättande av de institutioner som behövs (t ex hatbrottsjouren i Stockholm). Att tro att det arbetet är färdigt är ovanligt naivt av regeringen.

3 kommentarer:

  1. På vilket sätt skiljer mannen som misshandlar msm från en våldtäktsman som riktar in sig på kvinnor? Det ena kallas hatbrott och det andra är det inte? MSM viktigare än kvinnor?
    Jag tycker alla våldsbrott är lika illa oavsett om de drabbar hetro eller homo.

    Att man tillhör en majoritet gör inte att man känner sig mindre kränkt eller får mindre ont.

    SvaraRadera
  2. Men hörru, Thompa så vitt jag kan läsa så har Anders inte heller försökt att gradera vilken form av våld som är "värst". Det är omöjligt och knappast önskvärt.

    Jag kan såklart inte tala för Anders, men att han inte i det här sammanhanget skriver ut att våld mot kvinnor (på samma sätt som våld med rasistiska/homofobiska förtecken) drabbar hela den berörda gruppen, betyder inte att han inte ser det.

    Naturligtvis blir många kvinnor rädda när en Hagaman härjar i närområdet. Lika självklart som att många bögar blir rädda när en person som förföljer och misshandlar bögar härjar.

    Anders: En skojig och lite galen kommentar på youtubeklippet med dig från qf-dagen: "Miljöpartien har många queerfeminister påstår Wallner. Nu minns jag varför jag inte röstade på Miljöpartiet."

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det jag menar är hans sista kommentar "Snyggt regeringen" låter ironisk. Som att han menar att brott mot t ex homosexuella män som räknas som hatbrott skulle prioriteras över t ex våld mot kvinnor eller hetrosexuella män.

    Men det är ju givetvis min tolkning av hans kommentar...

    SvaraRadera