18 december 2007

lång att göra-li(s)ta inför 2010

Om ni googlar på mitt namn (jag gör det hela tiden), så hittar ni också artikeln "Gröna ungdomar gör revolt mot partitoppen" där jag för inte ens tre år sedan säger "Socialdemokraterna är det mest systembevarande partiet och vi är det mest systemkritiska, den ekvationen går inte ihop." på en fråga om huruvida S och Mp borde samregera.

Idag sitter jag i den partistyrelsen som jag då kritiserade. Och står dessutom bakom den strategi som innebär att vi siktar på ett S+Mp-alternativ inför 2010. Det som bland annat har hänt är att jag har mött delar av Socialdemokraterna som jag i början av 2005 knappt visste fanns; feminister, miljökämpar, antirasister, fredsvänner. De gömmer sig tydligen i sidoorganisationerna (whaddya know) och påverkar i det tysta. Och idag är min övertygelse att om man kan liera sig med de goda krafterna inom S så finns det en hel del att hämta i ett rödgrönt samarbete.

För ett par dagar sedan hade mina partistyrelsekollegor Yvonne och Magnus en DN Debatt-artikel där de flaggat för att de Gröna inte kan bilda regering med ett parti som gör upp med borgarna om klimatpanikprojektet Förbifart Stockholm, ett motorvägsbygge för 1,25 miljoner kr/metern som bidrar till ökade koldioxidutsläpp med nära 600.000 ton CO2.

Det är förstås omöjligt att komma överens om en koalition med ett parti som går i helt fel riktning i ens mest prioriterade frågor; jämställdhet, lika rätt och klimat. Om S till exempel driver klimatfientlig politik eller skärper tonen mot asylsökande kommer det att bli väldigt svårt att hitta formerna för ett rödgrönt samarbete. Samtidigt känner jag ett hunger efter att väljarna får ett alternativ till den Moderatledda borgerliga regeringen i valet 2010. Varken klimatet, jämställdheten eller likarättarbetet klarar av fyra år till med Alliansen.

Den rödgröna följetongen blir onekligen en av de mer spännande politiska processerna under året som kommer.

Andra bloggar om valet 2010, Socialdemokraterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar