27 december 2007

avpolitisera nämndemannauppdraget

Ekot rapporterar (chocken) att nämndemännen i domstolarna inte representerar Sverige, åldersmässigt. Till skillnad från (Center-snyggingen) Christoffer Rosendahl tror jag att domarna skulle kunna bli annorlunda med fler yngre nämndemän. Min erfarenhet från länsrätten är att nämndemännens värderingar kan spela roll. Till exempel gick jag, en sosse och en moderat mot domaren i ett mål som annars skulle ha slutat med att en svårt sjuk mamma skulle utvisas till ett land där sjukvården inte kunde hjälpa henne. Vi räddade hennes - och hennes barns liv.

Däremot måste två förändringar ske:

1. Avpolitisera nämndemannauppdraget. Det är helt irrelevant att partierna utser nämndemännen. Jag är mer inne på något slags jurysystem som i USA där man kallas till tjänstgöring. Hellre det än att partierna ska bereda valen som om det vore ett politiskt uppdrag.

2. Domstolarna måste bli bättre på att ta emot unga (och nya) nämndemän. Jag kan känna mig riktigt dåligt behandlad ibland, får oftast ordet sist och blir bemött på ett förmyndande sätt - trots att jag ofta är den enda tjänstgörande domare som faktiskt studerat migrationsfrågor. Medan Sverigedemokrater får härja fritt...

Andra bloggar om nämndemän.

1 kommentar:

  1. Visst borde man göra som i USA och slumpvis kalla in vanliga människor att sitta nämndemän. Det kanske vore en bra idé även att demokratisera domartjänsterna? Nu tillsätts de genom slutna processer inom ett slutet skrå. Varför inte införa folkvalda domare?

    SvaraRadera