10 april 2007

rasism a.k.a. "sverigedemokratism"

Sist jag satt som nämndeman i migrationsdomstolen tyckte jag att en av de andra nämndemännen betedde sig märkligt. Hen yttrade, så fort överläggningen började, att man kunde se på den ena partens (en muslimsk man) kroppspråk att han såg kvinnor som lägre stående och att han absolut inte borde få förlängt uppehållstillstånd. Jag och den juridiska domaren däremot var överens om ett tillfälligt uppehållstillstånd.

Jag skrev upp nämndemannens namn för att kunna googla. Hen är Sverigedemokrat. Om nu någon tvivlade på att dessa nämndemän skulle klara av att ta "neutrala" beslut.

Jag säger: Avpolitisera nämndemannauppdraget. Om inte annat för att inte Sverigedemokraterna ska få utse fler nämndemän.

Andra bloggar om migrationsdomstolen, Sverigedemokraterna.

4 kommentarer:

  1. Så du menar att ditt beslut var opartiskt?

    SvaraRadera
  2. Har jag skrivit "opartiskt" någonstans?

    Men jag baserade mitt beslut på fakta i målet och inte på hur jag tolkade mannens kroppspråk i kombination med fördomar om muslimer.

    SvaraRadera
  3. Anonym23:40

    Är det inte lite märkligt att ändra lagarna bara för att ett nytt parti får representanter? Det känns inte helt demokratiskt.

    Därmed inte sagt att man inte ska avpolitisera nämndemännen, men det verkar lite skumt att göra det bara för att man inte vill ha in SD-nämndemän.

    Jmf med om man skulle höja fyraprocentspärren för att förhindra SD från att komma in. Det skulle inte kännas juste. (Ok, kanske inte helt samma sak, men det finns likheter.)

    SvaraRadera
  4. Jo. Det kan man tycka vore märkligt. (Och jag tycker att det finns fler anledningar att avpolitisera nämndemännen.)

    Men de senaste årens utveckling, att ett främlingsfientligt parti (eller, ett parti som lockar till sig främlingsfientliga medlemmar) växer sig större och att vi inrättar en migrationsdomstol gör att jag vill skynda på avvecklingen.

    SvaraRadera