28 november 2006

det är inte du som ska oroa dig, Erik Almqvist

Redan idag döms invandrade personer hårdare i domstolar än svennepersoner. Nu blir det åka av när Sverigdemokraterna vuxit och får utse fler nämndemän. Erik Almqvist (SD) i Lund får i Sydsvenskan frågan om huruvida det är lämpligt att en person från ett invandrarfientligt parti dömer invandrare. Han svarar "Jag är mer tveksam till hur vänsterpartister och miljöpartister kan döma". Partikamraten Erik Hellsborn (SD) i Varberg hakar på. (Tips av Maria)

För vad som är riktigt obehagligt är förstås att Sverigdemokraternas framgång i regionvalet i Skåne ger nämndemän i länsrätten som har hand om migrationsmålen. De får vara med och avgöra huruvida asylsökande ska få stanna i Sverige eller inte. I egenskap av nämndeman i länsrätten (som redan idag tycker att det kan vara svårt att förhandla med sossar och moderater) ser jag inte fram emot eventuella överläggningar med SD.

Andra bloggar om ,

14 kommentarer:

  1. Anonym17:55

    Redan idag döms invandrade personer hårdare i domstolar än svennepersoner.

    Menar du att "blattepersoner" (för att använda din jargong) generellt begår grövre brott, eller menar du att de döms hårdare för samma brott? Utifall att du menar de senare skulle jag gärna se att du backar upp det påståendet med en trovärdig källa.

    SvaraRadera
  2. Anonym19:31

    SD är inte invandrarfientligt som det påstås. Däremot är de kritiska till den förda invandringspolitiken men man får inte blanda ihop begreppen.

    SvaraRadera
  3. Yep, jag menar att blattepersoner generellt döms till hårdare straff för likvärdiga brott. Jag ska fixa källor senast när Sverigdemokraterna fixar källor på att "en miljon muslimer lever på bidrag".

    enrico: Sverige för ingen "invandringspolitik" längre. Så det är inte så mycket att vara kritiska till.

    SvaraRadera
  4. Anonym01:19

    Eftersom jag inte hade nåt annat för mig så antog jag personligen Erik Almqvists utmaning att backa upp Anders påstående med bevis. Det var inte så svårt.
    Ungefär 1 minut tog det mig att hitta den nyligen presenterade rapporten "Är rättvisan rättvis? Tio perspektiv på diskriminering av etniska och religiösa minoriteter inom rättssystemet" Sarnecki (red.) (SOU 2006:30) I rapporten konstaterar professorn i processrätt vid Stockholms universitet Christian Diesen bl a att invandrare döms oftare och hårdare än svenskar. Samma professor utkom förra året med antologin "Likhet inför lagen" vari konstateras ungefär samma saker. Tycker du att det där är för mycket läsning så sammanfattades den senare rapporten i en debattartikel i DN den 11 mars förra året.

    SvaraRadera
  5. Anonym02:02

    Anders: Jag har aldrig påstått att en miljon muslimer lever på bidrag. Däremot har du påstått att blattepersoner "generellt döms till hårdare straff för likvärdiga brott". Ett påstående som du fortfarande inte backat upp.

    Magnus: Jag sa "trovärdig källa". Dvs inte någon Sarnecki-utredning.

    Personligen kan jag tänka mig att personer av invandrarbakgrund faktiskt döms hårdare. Detta eftersom man kan anta att denna grupp överlag har svårare att föra sin talan i rätten pga språkliga och kulturella hinder.

    Jag skulle gissa att svenskar av "arbetarbakgrund" generellt har samma handikapp i förhållande till svenskar inom den intellektuella världen.

    SvaraRadera
  6. Anonym02:27

    Re: Erik Almqvist.
    Sarnecki är en av Sveriges mest framstående kriminologer. Men nu är det ju inte han som skrivit det aktuella bidraget. Det är som sagt författat av Christian Diesen. Men du har säkert rätt; SU är ju fullt av vänstervridna liberaler. Det vet varje människa! Jag ska fråga Christian när jag träffar honom hur han bar sig åt för att förfalska resultaten. I rapporten (Sarneckis blaska) föreslås just språkbarriärer vara en av anledningarna till överrepresentationen. Som främsta anledning pekas dock på en högre anmälningsbenägenhet för brott begångna av invandrare. Invandrare åtalas också i större utsträckning.
    Vad angår svenskar med arbetarbakgrund så har jag inga siffror att ge dig nu. Frågan behandlas dock i Diesen omnämnda rapport "Likhet inför lagen".

    SvaraRadera
  7. Anonym15:13

    sluta gå massmedias ärende om att SD är invandrarfientliga. och sluta likrikta det svenska samhällets problem i "det goda och det onda"

    SvaraRadera
  8. Ang. att backa upp mitt påstående så tror jag SD-politiker mycket väl känner till Sarneckis forskning och det kändes bara löjligt att jag ska behöva länka den för att få referera till hans slutsatser.

    En Sverigdemokrat i Skåne har påstått att en miljon muslimer i Sverige lever på bidrag. Ungefär på den nivån är kraven på källor internt.

    Och "anonymous" - jag går inte massmedias ärende. Jag tycker helt enkelt (efter att ha läst SD:s partiprogram och valmanifest) att det är ett invandrarfientligt parti.

    SvaraRadera
  9. Anonym19:59

    Det här är en klassfråga, inte en etnisk fråga.

    Det är allom bekant att en kostymklädd, välartikulerad och välbeställd person har större trovärdighet inför Pontius Pilatus än en luggsliten person med usel förmåga att tala för sig. Detsamma gäller inom invandrarkolektivet. När dessutom invandrare från exotiska delar av jorden inte kan försörja sig utan hamnat i bidragsberoende så stärker det inte precis deras chanser i en domstol.

    Det här sättet att se invandrarna som ett kollektiv där varje individ är utbytbar mot en annan, är lika korkad som samma synsätt applicerat på pensionärer.

    Det är invandrare (och svenskar) på den klassmässiga botten som har sämre chanser än vi andra. Men även uppburna s. k. forskare kan tydligen inte befria sig från sina politiskt korrekta och etniska glasögon. Och det är ju tråkigt, tycker Kvalle i Mossatresk.

    SvaraRadera
  10. Anonym22:20

    http://almqvist.sdblog.se/?p=34

    SvaraRadera
  11. Själv tycker jag det är skönt att tillhöra en politisk rörelse som kan se en lite mer intersektionell verklighet. Allt handlar inte om socio-ekonomisk klass.

    SvaraRadera
  12. Anonym18:26

    Själv tycker jag det är skönt att tillhöra en politisk rörelse som kan se en lite mer intersektionell verklighet.
    Vad duktigt av dig! Max pk-poäng.

    SvaraRadera
  13. Anonym19:12

    Jag tror vi står alltför långt ifrån varandra politiskt för att kunna komma någonvart. Intersektionell är bland det sista jag är...

    Men sånt är livet. Politisk mångfald är något positivt. Ses i länsrätten!

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera
  14. Jag tar det som ett löfte om att du inte tänker hänga mer i min blogg?

    Ha't.

    SvaraRadera