14 oktober 2007

likarättpartiet de gröna

När jag kandiderade till partistyrelsen sa jag i min kongresspresentation att jag ville jobba för att vi ska vara jämlikhets- och jämställdhetspartiet de gröna. För mig har det alltid varit de sociala frågorna som engagerat. Miljöpolitiken är för mig en självklarhet som är grunden för allt liv över huvud taget, men mitt personliga engagemang har alltid handlar om när vi människor behandlar varandra illa - och hur man minskar det.

Ett av mina fokusområden under mitt år i partistyrelsen är därför hur främlingsfientlig retorik smittar av sig från högerpopulistiska partier till etablera höger- och vänsterpartier som börjar prata om uppstramad invandring och högre krav på invandrade. Idag höll jag ett seminarium på kommun- och landstingsdagarna på just temat att möta främligsfientlig retorik. Det kändes bra, och jag verkar ha inspirerat bland andra Johannes till att jobba vidare med frågorna.

Ett av huvudbudskapen i seminariet är att man måste bemöta retoriken både med faktakunskap och värderingar. Att inte ställa upp på en främlingsfientlig problemformulering. Vi har inte andra lösningar på "problemen med invandring". Vi ser inte invandring som ett problem.

Andra bloggar om integration, främlingsfientlighet.

1 kommentar:

  1. Hejsan Anders!

    Trevligt med Anders i miljöpartiets partistyrelse!

    Synd bara att Ert språkrör Peter Eriksson gör allt sin makt för att äventyra en vinst 2010. Och detta redan innan valet, genom att gå ut och prata illa om sina samarbetspartier. Jag menar, jag tror att innan miljöpartiet säger att de bara vill samarbeta med socialdemokraterna så ska de först se till att komma över fyraprocentspärren. Det är en bra början! Skärpning! ;)

    Sen finns det ju lite mer att ta tag i… Här i Örebro (liksom flera ställen runt om i Sverige) samarbetar miljöpartiet med högern! Sedan valet har styret här varit en cirkus utan dess like och de styrande har aldrig varit så impopulära bland folket. De loka valarbetarna i miljöpartiet känner sig bedragna – de valarbetade ju inte för en högerseger! Vart står ni?

    Man annars…

    Lycka till, så kämpar vi - om nu skärper er lite - mot en seger 2010!!!

    Mvh

    Calle, Örebro Socialdemokratiska Studentklubb och din före detta granne på Röda Korset Folkhögskola!

    SvaraRadera