4 oktober 2007

ferry trade

I eftermiddag åker jag och Alexander Chamberland till Helsingfors för att delta på uppstartandet av ett globalt aktivistnätverk för rättvis handel. Miljöpartiet de Gröna är (förstås) det enda partiet som är representerat på konferensen med deltagare från bland annat England, Italien, USA och Polen.

Jag har varit aktivist inom rättvis handel-rörelsen sedan 2001, och det känns lite overkligt att nu vara en av de politiker som rörelsen ska lobba på. I förrgår skickade jag in en brödtext till en riksdagsmotion om att möjliggöra momsdifferentiering av varor som uppfyller sociala kriterier. Där hade jag mest lobbat på mig själv.

I pressmeddelandet som är på väg ut säger jag "Som enda parti på konferensen är vi där för att diskutera hur ett parti kan hjälpa en folkrörelse på bästa sätt." Redan nu kan man kolla in nätverkets hemsida, www.fairtradeaction.net

Nästan lika spännande är att jag ska åka Finlandsfärja för första gången för att ta mig dit. Undrar om de har karaoke?

Andra bloggar om rättvis handel, fair trade.

3 kommentarer:

  1. Anonym14:26

    hihi. finlandsfärjor kan vara tämligen deprimerande och sorgliga.
    men karaoke är kul =)

    tips!
    om du vill ha lite naturupplevelse, ut med metro ut till brändö, ta dig sedan till blåbärslandet. det är en grannö som du kan gå ut till.
    härlig utsikt, skön promenad och allmänt bra.

    SvaraRadera
  2. Anonym21:19

    det finns alltid karaoke! men mest med finsk tango.

    SvaraRadera
  3. nu har det gått för långt! blogga, min vän!

    SvaraRadera