18 juli 2007

till försvar för Glenn Hysén

Förra veckan släppte Stockholm Pride vår andra invigningstalare: Glenn Hysén. Jag hade på känn att det skulle väcka känslor, men att de här växlarna skulle dras på var jag inte beredd på. Jag var tidigt en påhejare av Glenn Hysén som invigningstalare. Jag ville ha en stor idrottsprofil. Gärna med erfarenhet på hög nivå från någon av de sporter där jag tror HBT-fobin är som störst, som herrfotbollen. Check.

Jag ville dessutom ha någon som uttalat sig om frågorna tidigare, så att invigningen inte blir den första kontakten med kopplingen HBT+idrott. Hysén medverkade i Faktums program som handlade om varför inga öppna fotbollsspelare är bögar. Dessutom har han uttalat sig om hur åren med FCZ gett honom en ny syn på manlighet, vilket jag tycker är lovande.

I ljuset av detta tycker jag Glenn Hysén är den självklara invigningstalaren på årets Pridefestival, speciellt i kombination med idrottsministern som fyller en annan viktig funktion - att visa var frågorna ligger politiskt.

Händelsen i Frankfurt som blivit uppmärksammad har satt igång en debatt, framför allt inom HBT-samhället. Har Hysén knackat bög eller försvarade han sig från att bli sexuellt ofredad? Det kanske behövdes en debatt om det. Framför allt gillar jag när "HBT-samhället" inte talat med en röst, utan visar att det finns utrymme för olika tolkningar. Personligen tycker jag att Sylvester och K Online drar för höga växlar när de kallar händelsen för "hatbrott". Att slå till någon som greppar ens kuk på en flygplats är inte samma sak som att misshandla någon för att de stöter på en.

Andra bloggar om Glenn Hysén, Stockholm Pride.

5 kommentarer:

  1. Har Hysén knackat bög eller försvarade han sig från att bli sexuellt ofredad?

    Det är väl omöjligt att bedöma om man bara har Hyséns berättelse om händelsen att gå på.

    SvaraRadera
  2. Som jag har läst så ligger det mest FÖR Glenn Hysén som invigningstalare. Bra idé tycker jag och han kommer att göra ett bra jobb.

    Sedan, som så många säger, så är det väl oklokt att bruka våld. Han kunde ha sagt till hövligt, nej tack, när han blev "tagen på schnalen". Jag skulle definitivt inte uppskatta om nån brud kom och tog mig på kuken, även om jag antagligen skulle ha använt mig av ord istället för våld för att freda mig för en sån ohyfsad flört. Samma sak om det hade varit en kille givetvis.

    Glenn är en skön lirare. Det blir nog bra.

    SvaraRadera
  3. Vad som än hände så förstår jag inte riktigt på vilket sätt det skulle göra honom olämplig som invigningstalare. Glenn verkar vara utmärkt både som representant och förebild för idrottsrörelsen när det gäller HBT-frågor.

    SvaraRadera
  4. jag har hört en hel del ovilja att ha honom som invigningstalare. dels att det är återkommande bara heteros som invigningstalar, och dels för att han sagt saker som varit ganska motstridiga i HBT-frågor. men jag har ingen egentlig koll själv.

    SvaraRadera
  5. ok, jag har funderat och tänkte att jag inte skulle bry mig i år heller.

    men, jag är skitmycket emot att glenn hysén ska invigninstala. jag vill inte se en till heterosexuell man inviga den samlade rörelsens största händelse. det spelar ingen roll om han säger bra saker, jag är trött på att straighta berättar för mig att jag gör ett bra jobb. att jag ska stå på mig. det räckte liksom inte med guillo, reinfeldt och allt vad det varit.

    när får vi se tiina rosenberg? kicki bengtsson? lawen mohtadi? fanns det inte någon annan? liksom, till och med magnus hedman hade varit bättre, hans engagemang känns iaf genuint, till skillnad från hyséns.

    SvaraRadera