31 mars 2007

mitt gröna tal till RFSLs kongress

Till att börja med vill jag tacka RFSL för en av de finaste utmärkelserna Miljöpartiet de Gröna har fått. I somras blev vi utnämnda till bästa HBT-parti då ni undersökte hur riksdagspartierna agerat under den förra mandatperioden. Ni gjorde oss till ett väldigt stolt parti. Jag gillade också att just Vänsterpartiet och Folkpartiet låg hack i häl, för det visar att det går att finna en bred enighet i de här frågorna oavsett om politikern är blå, röd eller grön. Det är den enigheten som kommer att se till att oavsett om regeringen fegar ur eller inte så har Sverige en könsneutral äktenskapslagstiftning innan den här mandatperioden är slut.

För ett par år sedan skrev jag en artikel i Kom Ut där jag paradoxalt nog varnade för partiernas närvaro under Prideveckan. Min poäng då var att man ska vara på sin vakt om vilka partier som kastar upp ett förslag för att få uppmärksamhet och vilka som jobbar envist och långsiktigt med sin sexualpolitik. Vårt sätt att arbeta långsiktigt benämner vi med att vi är Queerpartiet de Gröna, för att visa att vi försöker ha ett queerperspektiv på den politik vi föreslår.

Jag är både queer och grön och för mig ligger det här väldigt nära varandra. Som queer tycker jag inte att det bör finnas några maskulina och feminina normer som vi ska behöva följa för att vi föds med en viss kropp. De normerna begränsar och lurar oss när vi väljer könsuttryck, partner eller partners och är därför inget jag vill ha. På samma sätt tycker jag att normerna kring höger och vänster begränsar och lurar oss när vi pratar politik. I många frågor står högern och vänstern och stampar åt varsitt håll medan de gröna vill gå framåt.

Just nu pratas det mycket om äktenskapet och en del om könstillhörighetsutredningen. Men jag tror att ni är ganska medvetna om våra ståndpunkter i de frågorna. Vi har motionerat om äktenskapet och transsexuellas (och andra transpersoners) rättigheter ganska länge. Jag tänkte prata om en annan fråga som vi också brukar motionera om - en av mina favoritfrågor i Miljöpartiet de Gröna över huvud taget.

Ur vår partimotion om HBT-frågor står det att "Vi anser att det finns ett behov att göra en översyn av lagar ur ett queer-perspektiv. Genom att göra det undersöker man samtidigt var heteronormativitet finns." Jag är otålig. Jag vill städa bort heteronormen ur samhället nu. Så för mig är det här så häftigt, en översyn som med queerglasögon kan gå in i varje lagtext och peta bort varje spår av unkna förväntningar på vad som är normalt, manligt och kvinnligt. Då kommer vi åt äktenskapet, könsneutrala namn, krav på sterilisering och skilsmässa och att barn bara får ha två vårdnadshavare i Sverige.

Som queer och grön önskar jag er en fortsatt framgångsrik kongress.
Vi ses på barrikaderna och i parlamenten.
Tack.

edit: GU Göteborg kallar mig för HBT-expert :)

Andra bloggar om RFSL, Miljöpartiet de Gröna.

10 kommentarer:

  1. Fan! Jag missade det precis... :/ Men svinbra tal hursom! :)

    SvaraRadera
  2. instämmer med föregående talare.

    SvaraRadera
  3. Jag också. Du är grym!

    SvaraRadera
  4. Shit, man skulle kunna tro att jag anställt er som "you're fabulous"-kör. Tack! =)

    SvaraRadera
  5. är övertygad om att en RFSL-kongress med tillhörande mp-tal var precis vad Skövdä behövdä.

    go Anders!

    SvaraRadera
  6. Anonym08:36

    Som grön politiker och som RFSL-medlem blir jag så glad, så glad!! :-) Bra talat!

    SvaraRadera
  7. Mitt gröna hjärta blir alldeles stolt =)

    SvaraRadera
  8. Vår egna HBT-hjälte :p

    SvaraRadera