17 januari 2007

ordnung macht frei?


Nu springer Stockholmarna före och inför ordningsbetyg i skolan. Eftersom betyg sätts efter betygskriterier (som Skolverket vanligtvis skriver) så antar jag att det kommer kriterier för ordning & uppförande.

I stil med
För att nå betyget Godkänt visar du som elev att
- du förstår att keps och jacka är utomhusplagg och det är brist på respekt att nyttja dessa plagg inomhus
- prata gör du när du blivit tillfrågad av en auktoritet, inte av spontanitet
- du vet din plats, slyngel!
- du bara pratar en av de, av Folkpartiet i Malmö, godkända svenska dialekterna

För att nå betyget Väl Godkänt visar du som elev att
- du bara pratar rikssvenska i klassummet


Ovanifrånlösningar för att skrämma fram ordning i klassrummen? Jag är skeptisk. Johan, John och Zaida också.

Andra bloggar om ordningsbetyg, skola

12 kommentarer:

  1. Anonym03:07

    Ja, folkpartiets skolpolitik är ett skämt. Alla vettiga lärare inser att det är skräp, lärarfacken osv. Men inte fp.

    Hur är det man säger? Tag av hatten för patron...!

    SvaraRadera
  2. Anonym08:50

    Höll på att sätta min morgonte i halsen när GP för en tid sedan skrev på ledarplats att Mp just nu har den mest liberala skolpolitiken. Visserligen har jag för mig att man också skrev "märkligt nog"...

    SvaraRadera
  3. Anonym18:08

    det går ju inte att komma ifrån att många skolor på olika håll i landet har haft elever som själva börjat föra upp frågan om ordnungsbetyg.
    problemet är väl, så som jag ser det, att det finns en skola idag som mer än tydligt behöver ordningsregler med påföljder för att fungera, eller framför allt, att det riskerar att bli fel utformat.

    jag tror på människor(hrm) och i viss mån även på ramar. det är bara det att vi riskerar att få så äckliga ramar att det blir som du har beskrivit.

    gögg. det är torsdag o jag har svårt att göra mig förstådd.

    SvaraRadera
  4. Om en elev- och lärarkår själva vill inför nåt liknande på sin skola tänker inte jag sätta en stopplag ovanifrån, men att införa det från politiskt håll är absurdy.

    Och hela grundtanken är redan äcklig, varför stigmatiser barn/ungdomar som har det svårt i skolan ännu mer? De som kommer få dåliga betyg i det här ämnet kommer inte att bli hjälpta av att få dåliga betyg i ett ämne till.

    SvaraRadera
  5. Anonym01:15

    en kan ju kanske gissa att det är inte de elever som andra upplever som stökiga som själva kommer med initiativ till ordningsbetyg.

    dessutom vore elevinförda ett jättebra på ett beslut fattat i demokratisk ordning men helt utan demokratiskt innehåll. men det ligger ju i tiden.

    SvaraRadera
  6. Stökiga elever är samhällets cancersvulst, och skall skäras bort med Björklund-skarpellen!
    Snacka om symptombehandling; kontraproduktivitet när det är som värst!

    SvaraRadera
  7. Det tål nog att sägas att Jan Björklund och Annica Dahlström är veckans minst populära personer. I mitt bloggiversum iaf.

    SvaraRadera
  8. Anonym00:50

    efter revideringar och lite historier jag väljer att lita på, lutar det som om det ser ut som om det är just det victor beskrev, elitklicken. de har lyckats skapa en bild av att det är eleverna sjävla som vill. hoppas på att de som faktiskt inte vill, förstår att deras röst är något värda och vågar...även om jag själv kommer ihåg hur det var..

    jag lägger mig, och instämmer också i att den senaste veckans "nyskapande" skoljawhol ordnung är mer otäck än vad jag valde att tro. mög.

    SvaraRadera
  9. Anonym16:04

    Det vore kanske inte så farligt att låta läraren skriva ned det man säger på "kvartssamtalen". Kvartssamtal är ju ok eller??

    SvaraRadera
  10. Att dokumentera kvartssamtal och sätta ordningsbetyg är ju vitt skilda saker. Utvecklingssamtal är en pågående dialog mellan föräldrar, elev och lärare om hur det går för eleveni skolan. Betyg är något fast som man sätter efter kriterier. Det är stämplingen jag vänder mig emot.

    SvaraRadera
  11. Anonym01:32

    Vänstersmörja!


    Det finns en anledning till varför man måste ta tag i den svenska skolans språkliga beteende.

    Tänk på vad som ligger bakom dessa åtgärder istället, vill du ha dina barn i en skola där rinkebysvenska är den dominerande 'dialekten'?


    Silent leges inter arma.

    SvaraRadera
  12. Smörja kan du vara själv.

    Om den dominerande dialekten är "Rinkebysvenska", "östermalmssvenska", skånska eller småländska kvittar - om mina barn trivs i skolan är det en bra skola.

    SvaraRadera