11 januari 2007

kyrkan dumpar skolan



Min juldiskussion med mamma har seglat upp på DN Debatt, biskop Ragnar Persenius tycker att det är förlegat att skicka alla barn till kyrkan á la pre-sekularisering. Han betonar religionsfriheten, som inte bara betyder rätt till religion, utan även rätt till frihet från religion:

Skolavslutningarna i kyrkan är en rest från enhetssamhället när stat, ideologi, samhälle, folk och kyrka principiellt var en enhet.


Jag gillar't.

Andra bloggar om religion, sekularisering

5 kommentarer:

  1. Anonym22:25

    I do too. Dessutom är det lite som med en manlig JämO. Lite mer tyngd när det kommer från nån som är partisk på andra sidan, än när jag som ateist säger det. Då säger alla att det ju är tradition. Och att tradition är visst bra, och så säger jag nej, och de jo, och så vidare.

    SvaraRadera
  2. Anonym00:13

    Eller hur. Jag argumenterade för just den linjen i Radio P5 förra året, för Svenska Kyrkans Ungas del.

    SvaraRadera
  3. Kan inte ni lobba på min mamma?

    SvaraRadera
  4. Berätta för mamma din om min lillebror som inte kunde gå på julavslutning med sina klasskompisar i kyrkan eftersom han det kändes så fel för honom att höra prästen predika en lång stund för honom om något han bestämt tagit avstånd ifrån.

    SvaraRadera
  5. Det är det retoriska problemet: prästen predikar inte när mamma ordnar skolavslutningar. Hon är helt överens med mig om att det vore fel.

    SvaraRadera